Archief

Flarden — 2006

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Autonome typografie voor ‘Het jaar rond met Hans Bol’ — 2004

Een installatie voor de vides, een wand, zaalteksten en titelborden in de tentoonstelling Het jaar rond met Hans Bol in Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Twee vides van het prentenkabinet zijn bekleed met getallenreeksen. De grote vide is gevuld met getallen 1 tot en met 365 (dagen in een jaar). In de kleinere vide zien we getallen 1 tot en met 60 (seconden in een minuut en minuten in een uur). De Nederlandstalige teksten voor de zaalteksten en titelborden zijn uitgevoerd in goudkleurig folie, de Engelstalige in zilverkleurig folie. Alle getallen verschijnen in de andere kleur: de Nederlandse telwoorden in zilver, de Engelse in goud. Telwoorden zijn jaartallen, delen van titels, cijfers, ook als ze voluit geschreven zijn, zoals de ‘III’ in Gillis III van Coninxloo en ‘Twaalf’ in de Twaalf Maanden. Voor de Twaalf Maanden verdiepte Van Ham zich in kalenders en daarmee samenhangende zaken. THIMO TE DUITS, DESTIJDS CONSERVATOR VORMGEVING EN KUNSTNIJVERHEID, OVER DE BIJDRAGE VAN VAN HAM Voor de tentoonstelling Het jaar rond met Hans Bol kreeg Milou van Ham de open uitnodiging om een installatie te maken voor twee wanden in het prentenkabinet van Museum Boijmans Van Beuningen. Deze zou de presentatie van 16de eeuwse prenten en tekeningen van Hans Bol omarmen. Zij leverde in korte tijd een zilveren/gouden universum van dagen, weken, maanden, seizoenen, jaargetijden en jaren. Ook nam zij de vormgeving van zaalteksten e.d. in het ontwerp op. Niemand kon de tentoonstelling verlaten zonder in deze kosmos ondergedompeld te worden en goed geïnformeerd te zijn over de historiografie van de maanden van het jaar en de seizoenen. Het succes van deze tentoonstelling was de opmaat voor regelmatige samenwerking waarbij ordening en betekenis van cruciaal belang zouden zijn....

Scheldwoorden en koosnamen — 1998

Tijdens de eerste editie van Manifesta 1 (1996) was een van de onderdelen: het etalageproject in De Bijenkorf aan de Rotterdamse Van Oldebarneveldtplaats. Daaraan deden mee: Allard Budding, Ben Zegers, Khaled Farouk, Lidwien van de Ven, Marieke van der Lippe, Ronald Cornelissen. Van Ham ontwikkelde voor dit project de eerste versie van dit werk. Op basis van de gevoelige, beledigende inhoud werd dit voorstel door de Bijenkorf afgekeurd. In plaats daarvan ontwikkelde zij in samenwerking met Ben Zegers een installatie waarin hij de etalageruimte vulde met stapelingen en Van Ham een grote verzameling bijvoeglijke naamwoorden op de ramen aanbracht. Deze betroffen het (be)oordelen van en door mensen. In vervolg op het Bijenkorftraject nodigde de RKS haar uit en realiseerde zij in 1998 op de ramen van café De Unie alsnog Scheldwoorden en koosnamen. HET WERK Op de ramen van Café De Unie zijn 125 scheldwoorden (blauw) en 125 koosnamen (wit) te lezen. Elke verzameling heeft 125 elementen, die wisselend van binnen en van buitenaf leesbaar zijn (de helft is gewoon, de andere helft is gespiegeld op het glas geplakt). Deze twee categorieën zijn gezamenlijk onderverdeeld in subcategorieën: tastbare voorwerpen; food; figuren zoals mensen, poppen, fantasiefiguren; dieren; beroepen; lichaamsdelen; ziektes; excreties. Elke subcategorie is vormgegeven als een amorfe wolk. Daar waar het aan de orde is zijn overlopen, deelverzamelingen te zien tussen subcategorieën. BRONNENONDERZOEK In die internetloze tijd was Van Ham frequent bezoeker van de bibliotheek. Daar stonden verschillende scheldwoordenboeken op de plank, maar voor de koosnamen niet. De geselecteerde koosnamen vond zij zelf, onder andere door veldonderzoek. GEDOE Iemand deed aangifte van belediging en discriminatie. Omdat het scheldwoord 'teringjood' in de wolk van het werk voorkwam. De technische recherche van de politie trof nog twee beledigende woorden aan: 'bijbelneuker' en 'aidslijer'. Van Hams voorstel om de aanstootgevende drie woorden zichtbaar af te plakken met zwarte tape werd niet geaccepteerd door Robert R. de Haas, de toenmalige directeur van de RKS. De zaak is geseponeerd wegens onvoldoende bewijs. LATERE VERSIES Voor Mr Motley maakte Van Ham nieuwe versies van dit werk als kunstenaarspagina....

Pim Pam Pet — 1994

STRAATBEELD Voor de bloemenwinkel van Geer Pouls (destijds) aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam maak ik voor mijn solotentoonstelling Pim pam pet: Taal naam auto land. Het werk keert de rug naar de winkel en richt de blik op de straat - het is een straatbeeld. Op de grote etalageruit zijn de vierletterwoorden van de categorieën geplakt. Op het smallere raam ernaast staan de elementen uit die verzamelingen: van elke categorie evenveel elementen. Zij hebben dezelfde kleur als de ‘sleutels’ op het grote raam. 50.000 VOORNAMEN Dit werk is de prille start van een voornamencollectie die gedurende jaren groeit tot meer dan 50.000 stuks. Het rechterdeel van het kunstwerk wordt gekoesterd door de huidige eigenaar van het winkelpand JC Hair — het is nog steeds te zien....