Pendrecht gold in de jaren ‘50 als toonaangevend voor de Rotterdamse wederopbouw
In Voor Lotte is een selectie bevlogen en heldere teksten van Lotte Stam-Beese te zien en te lezen. Zij was een Rotterdamse stedenbouwkundige, die zich tijdens de wederopbouw o.a. bezighield met het ontwerp van de wijk Pendrecht, in het Zuiden van Rotterdam. Pendrecht gold in de jaren ‘50 als toonaangevend voor de Rotterdamse wederopbouw.
De gepubliceerde en ongepubliceerde teksten van Stam-Beese laten zien hoe zij en andere stedenbouwkundigen van onder andere de CIAM (Congrès Internationaux d’Architecture Moderne 1929-1959) en na de Tweede Wereldoorlog over stedenbouw en architectuur dachten.
Eind vorige eeuw was van het toenmalige idealisme weinig over. In 2009 werd de wijk gerenoveerd. Naast Milou van Ham werden vier andere kunstenaars benaderd die kunst leverden: Sarianne Breuker, Anuli Croon, Stang Gubbels en Ben Zegers. De Rotterdamse kunstenaar Olphaert den Otter, die in eerste instantie de opdracht kreeg voor deze kunsttoepassing, trad op als regisseur, waardoor onderlinge samenhang van de werken werd gegarandeerd.
Voor Lotte is de eerste van twee opdrachten die Van Ham voor woonblokken in Pendrecht maakte. De tweede is Ideaal!.
Voor Lotte openbaart Stam-Beeses gedachtegoed
Het kunstwerk openbaart Stam-Beeses gedachtegoed in twee lagen. In totaal zijn 28 portiekramen door Van Ham van tekstkunstwerken voorzien. Deze bevinden zich boven de ingang van de portieken van vier bouwblokken aan twee evenwijdige straten.
De lange teksten, in kleine letters, zijn citaten uit het Lotte Stam-Beese archief dat zich in Het Nieuwe Instituut, Rotterdam bevindt. Ze zijn gezandstraald aan de straatzijde van de dragende vlakke ruit. Zo staat er bijvoorbeeld:
HET BESTAAN VAN DE MENS (ALS ÉÉN DER VERSCHYNINGSVORMEN VAN HET LEVEN) IS AF TE LEIDEN UIT DE ERVARINGEN IN DE RUIMTE; DOOR VERPLAATSING IN DE RUIMTE, DOOR DE AANRAKING MET ANDERE LICHAMEN, DIE HUNNERZYDS RUIMTE IN BESLAG NEMEN, ONDERGAAN WY VOORTDUREND ONS EIGEN BESTAAN; ZONDER DE AANWEZIGHEID VAN RUIMTE IS ONS MENSELYK BESTAAN ONDENKBAAR. DE ERVARING VAN RUIMTE IS DE OORSPRONKELYKE BRON VOOR HET GELUKSGEVOEL T.A.V. ONS EIGEN BESTAAN. IEDER OGENBLIK VULLEN WY DE ONS OMRINGENDE RUIMTE MET VOORSTELLINGEN VAN ONZE ACTIVITEIT. DE RUIMTELYKE BELEVENIS IS ZUIVER SUBJECTIEF OMDAT ZY VOORTKOMT UIT DE NIET-OVERDRACHTELYKE ONDERVINDING VAN ONS EIGEN BESTAAN.
De begrippen in kapitalen zoals DE RUIMTE, GELUKSGEVOEL, OPRECHT, SIMPEL, SUBTIEL, ONTELBARE ANDEREN, PENDRECHT, WEDEROPBOUW, NIET FUOTLOOS [sic] en BABBELPRAATJES zijn geselecteerd uit de langere teksten, die op diezelfde ruit te lezen zijn. Deze zijn gemaakt van handgesneden, gekleurde, mondgeblazen glasplaten en verlijmd op de binnenzijde van de achtentwintig dragende glaspanelen.
Verslaggever
De ramen werken als een lichtkrant en Milou van Ham treedt daarmee op als verslaggever.
2009
Middelharnisstraat en Melissantstraat, Rotterdam
Glas appliqué — verlijmd, gekleurd mondgeblazen glas
28 ramen van circa 2 x 1,30 m
Woningcorporatie Woonstad | CBK Rotterdam
Originele bouw: Vermeer en Van Herwaarden | Renovatie: Vanschagen Architecten, Rotterdam
Olphaert den Otter - regisseur van Raamvertellingen | Moniek Driesse - assistent MVH | Glasbewerkingsbedrijf Brabant - productie en montage
Scagliola en Brakkee
Opdracht, Verzameling, Bron, Eigen letterontwerp