Een van de eerste solotentoonstellingen van Van Ham. Na Pim pam pet vergaart ze meer verzamelingen. Voor deze tentoonstelling gebruikt ze er ongeveer zestig. Ook anderen vraagt ze een (geschreven, talige) verzameling aan te leveren. Zo’n zestig mensen reageren met een verzameling die Van Ham aan de hare toevoegt en daarmee ontwerpt ze behang voor op de muren van alle ruimtes in Villa Alckmaer.
De woorden zijn gerangschikt op alfabetische volgorde. De sleutels van de verzamelingen zijn niet gegeven. Door het behang worden de ruimtes van Villa Alckmaer op een bepaalde manier puur gedefinieerd.
EEN GREEP UIT Van alles één
Aandelen binnenland; aardrijkskundige namen in de poëzie van Borges; afwijkingen in de bouw van paarden; biologische wapens; boomhoedanigheden; composities van Meredith Monk; domheden; drukpunten; fobieën; gemeenslachtige gesubjectiveerde adjectieven; getallen van 0 tot 1000, uitgeschreven; hoofdkrachten; kleurcombinaties in de brieven van Van Gogh; manen in ons zonnestelsel; met het blote oog waarneembare details; metselverbanden; onderdelen houten trap; pornotijdschriften; sprongen; terroristische groepen in de jaren zeventig; tochtige Groningse dorpen; woorden beginnend met -on; ziekten met de naam van de (uit)vinder.
TEKST BIJ INGERICHT IN ARCHIPEL, APELDOORN (1996)
Voorloper van Van alles één.
Taal is een bruikbaar ordeningsprincipe voor de dingen die er zijn in de wereld. Tijdens ‘Ingericht’ in Archipel bevinden zich op de muren woorden, de elementen van mogelijke categorieën van de dingen die zich voordoen in de wereld. Alle woorden hebben hetzelfde lettertype, dezelfde hoogte en dezelfde kleur.
Milou van Ham suggereert uitputtend te zijn, maar toont tegelijkertijd het hachelijke van deze onderneming. Ze gaat associatief en intuïtief noterend, registrerend de ruimte van Archipel rond en laat daarbij dus ook enorme gebieden liggen; de koppelingen zijn associatief.
Gestart vanuit een artikel in de Volkskrant over een tienermeisjesbende in Apeldoorn maakt Van Ham omzwervingen langs de hoofdstukken van de Koran, vóórnamen, de afzonderlijke titels van het oeuvre van Marguerite Duras, munteenheden, sporten, commercials, locaties, vlekken, etc. etc.
Zoals steden, bomen, ervaringen groeien, zo toont Van Ham in Archipel een spontane wildgroei van categorieën met hun elementen en de zaken die daar vandaan weer in het oog springen, en dus benoembaar zijn.
Het beeld levert een wirwar aan verbanden, terwijl de woorden ook hun eigen plek en betekenis opeisen. De toeschouwer ervaart een soort gekte, een soort verbazing over de enorme hoeveelheid zaken die er zijn.
1997
Villa Alckmaer, Rotterdam
AO-kopieën, behanglijm
Ca. 200 m2
CBK Rotterdam
Verzamelingsleveranciers, Landa van Vliet - Assistent
Van alles één: Peter Cox. Uitnodiging (ontwerp: Bart Oppenheimer): Lotte Stekelenburg
Tentoonstelling, Autonoom, Verzameling, Bron