Archief

Zonder titel — 2006

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Zonder titel — 2005

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Synoniemen Antoniemen — 2005

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Inkervingen — 2005

Drost + Van Veen architecten vroegen me een kunstwerk te maken voor twee autobruggen uit een familie van negen bruggen in bedrijventerrein De President in Hoofddorp. Hun bruggenontwerp is gebaseerd op twee landschapstypen: park en polder. De witte stalen bruggen zijn stoer geknikt en voorzien van bijzonder hekwerk: variaties met houten stammen (dik, dun, kort, lang). Het parkachtige was voor mij het aanknopingspunt. Ik ging inkervingen verzamelen. Door die 'gekerfde' bomen te fotograferen, over te trekken, en te laten laserstralen uit het drie centimeter dikke staal....

Lesen — 2005

Morse Voor het nieuwe kantoor van Bolles+Wilson Architekten, aan de haven van Münster, Duitsland ontwierp Milou van Ham Lesen. Het kunstwerk bestaat uit Morsetekens en is aangebracht op drie lange stroken onderaan de balkons, aan de gevel aan de havenzijde van het gebouw. Het kunstwerk ‘spreekt’ De locatie zelf leidde tot een reeks zinnen. Het kunstwerk ‘spreekt’ over tijd, het begin en einde van ‘levens’ van respectievelijk: een gebouw, het architectenbureau dat het gebouw ontwierp, een kunstwerk, de kunstenaar die het kunstwerk ontwierp, een taal, de uitvinder van die taal, die haven en die stad waarin deze haven ligt. Punten en strepen De tekst, in punten en strepen, is in middelgrijs aangebracht op een donkere, blauwgrijze achtergrond. De driemaal herhaalde woorden ‘Lesen’ zijn in wit uitgevoerd. Lesen — in Morse –.–.– / –. ..– – . –. / – .– –. / … .. . / .–.. . … . –. / –.–.– .– . – –.. – –.–.– / . .. –. / –. . –… .– . ..– –.. . / –.–.– ..– – – ….. –….– / –.–.– / …– – –. / –… – .–.. .–.. . … .– .. .–.. … – –. / –.–.– .– –. –.. – –….– / –.–.– .–.–.– / … .. . / .–.. . … . –. / –.–.– .– . – –.. – –.–.– / . .. –. / –.– ..– –. … – .– . .–. –.– / –.–.– ..– – – ….. –….– / –.–.– / …– – –. / – .. .–.. – ..– / …– .– –. / …. .– – / –.–.– .– –. –…. ….– –….– / –.–.– .–.–.– / … .. . / .–.. . … . –. / –.–.– .– . – –.. – –.–.– / – – .–. … . / –.– – –.. . / –.–.– .– –.. …– –… –….– ..– – – – –.–.– / …– – –. / … .– – ..– . .–.. / – – .–. … . / –.–.– .– –… –. .– –….– .– –.. –… ..– –.–.– .–.–.– / –.–.– .– . – –.. – –.–.– /...

Autonome typografie voor ‘Het jaar rond met Hans Bol’ — 2004

Een installatie voor de vides, een wand, zaalteksten en titelborden in de tentoonstelling Het jaar rond met Hans Bol in Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Twee vides van het prentenkabinet zijn bekleed met getallenreeksen. De grote vide is gevuld met getallen 1 tot en met 365 (dagen in een jaar). In de kleinere vide zien we getallen 1 tot en met 60 (seconden in een minuut en minuten in een uur). De Nederlandstalige teksten voor de zaalteksten en titelborden zijn uitgevoerd in goudkleurig folie, de Engelstalige in zilverkleurig folie. Alle getallen verschijnen in de andere kleur: de Nederlandse telwoorden in zilver, de Engelse in goud. Telwoorden zijn jaartallen, delen van titels, cijfers, ook als ze voluit geschreven zijn, zoals de ‘III’ in Gillis III van Coninxloo en ‘Twaalf’ in de Twaalf Maanden. Voor de Twaalf Maanden verdiepte Van Ham zich in kalenders en daarmee samenhangende zaken. THIMO TE DUITS, DESTIJDS CONSERVATOR VORMGEVING EN KUNSTNIJVERHEID, OVER DE BIJDRAGE VAN VAN HAM Voor de tentoonstelling Het jaar rond met Hans Bol kreeg Milou van Ham de open uitnodiging om een installatie te maken voor twee wanden in het prentenkabinet van Museum Boijmans Van Beuningen. Deze zou de presentatie van 16de eeuwse prenten en tekeningen van Hans Bol omarmen. Zij leverde in korte tijd een zilveren/gouden universum van dagen, weken, maanden, seizoenen, jaargetijden en jaren. Ook nam zij de vormgeving van zaalteksten e.d. in het ontwerp op. Niemand kon de tentoonstelling verlaten zonder in deze kosmos ondergedompeld te worden en goed geïnformeerd te zijn over de historiografie van de maanden van het jaar en de seizoenen. Het succes van deze tentoonstelling was de opmaat voor regelmatige samenwerking waarbij ordening en betekenis van cruciaal belang zouden zijn....

Meten is weten — 2004

KORT Stichting Vedute stelt visuelen de vraag om een persoonlijke uitspraak te doen over het begrip ’ruimte’. Elk antwoord resulteert steevast in een ’manuscript’ dat past binnen het formaat van 7.0 x  32.0 x 44.0 cm. Mijn allersimpelste antwoord op de opdracht van Vedute luidt: Ik wil weten hoeveel ruimte ik, mijn lichaam inneemt? Wat is mijn volume? En daaruit voortvloeiend: wat is de verhouding van het Van Ham-volume tot het Vedute-volume? En vice versa? En wat is mijn soortelijke massa, mijn dichtheid? En wat is de verhouding van de Van Ham-dichtheid tot de Vedute-dichtheid en vice versa? Na gestuntel in verschillende badkuipen sprak ik mijn broer Eric, destijds werkzaam bij Polaroid (Europa) B.V. in Enschede, over mijn plannen. Hij maakte het mogelijk metingen uit te voeren met een hoge precisie van ongeveer 0.1% op de afdeling reagent manufacturing bij Polaroid. ZEER UITGEBREID Eindrapport door Eric van Ham, Polaroid, Enschede. Verhoudingen van massa, volume en dichtheid van Milou van Ham ten opzichte van Vedute. Inleiding Stichting Vedute vroeg beeldend kunstenaar Milou van Ham (mijn zus) vanuit haar vakgebied een persoonlijke uitspraak te doen over het begrip ’ruimte’. Stichting Vedute stelt deze vraag sinds 1991 aan architecten, beeldend kunstenaars, (grafisch) ontwerpers en andere ’visuelen’. Elk antwoord dat wordt vormgegeven, resulteert in een ’manuscript’ dat in ieder geval moet passen binnen het formaat van 7.0 x  32.0 x 44.0 cm. Het antwoord van Milou op de opdracht van Vedute is allersimpelst: "Ik wil weten hoeveel ruimte ik, mijn lichaam inneemt? Wat is mijn volume? En daaruit voortvloeiend: wat is de verhouding van het Van Ham-volume tot het Vedute-volume? En vice versa? En wat is mijn soortelijke massa, mijn dichtheid? En wat is de verhouding van de Van Ham-dichtheid tot de Vedute-dichtheid en vice versa?" Toen Milou mij vertelde hoe zij in bad met kannen water haar volume had bepaald en op de weegschaal van de sportschool haar gewicht, was mijn eerste reactie dat dit een stuk nauwkeuriger moest kunnen. Ik wist dat met de weegschalen van de afdeling reagent manufacturing bij Polaroid (Europa) B.V. in Enschede een hoge precisie gehaald kan worden van ongeveer 0.1%. Nadat ik uitgesproken had dat dit een stuk...

Van betovering tot wanneer — 2003

De grootsheid van het Landingslaan-gebied Uitgangspunt voor Van betovering tot wanneer is de uitgestrekte ruimte van het Landingslaan-gebied, in tegenstelling tot de contrasterende intensieve bebouwing van de vinexlocatie Ypenburg aan de rand van Den Haag. Voor het schetsontwerp werden drie kunstenaars gevraagd te reageren op een sleuf in elke keermuur van 12 cm hoog en 3 cm diep. Van Ham koos ervoor de gehele muur als drager te gebruiken. De grootsheid van het gebied daagde Van Ham uit tot een stevig gebaar. Gaandeweg werden twee begrippen aan het werk toegevoegd: contemplatie en menselijkheid. De 32 muren Het kunstwerk bestaat uit 32 loodrecht geplaatste muren met woorden op de voormalige landingsbaan van het voormalige vliegveld Ypenburg met een lengte van 2,5 km. De muren (90 cm hoog) zijn opgetrokken uit prefabbeton, waaraan een speciaal geselecteerd granulaatmengsel is toegevoegd. De kleur van het mengsel maakt verbinding met de rijke variatie aan bebouwing. De voorzijde van elke wand is, net als bij terrazzo, gepolijst. Hierdoor komen de aard en de kleur van het granulaat optimaal tevoorschijn. Tijd, kleur, liefde, detail Het woord op elke muur, in reliëf, staat op zichzelf en past tegelijkertijd in het totaal van het kunstwerk. Voor de tekst zijn vier categorieën woorden geselecteerd. Hierbij selecteerde Milou van Ham de volgende karakteristieke woorden: Tijd: steeds | traag | synchroon | nu | wachten | datum | opnieuw | wanneer | eens Kleur: ultraviolet | hemelsblauw | mosgroen | eigeel | knaloranje | bloedrood | kiezelgrijs Liefde: betovering | naderen | verlangen | hart | vuur | dierbaar | glimlach | geheim | chemie Detail: contour | element | herinnering | nuance | polkadot | schaduw | stofgoud Publicatie De bij dit kunstwerk verschenen publicatie is ontworpen door Ben Laloua/Didier Pascal. Het boekje bestaat voornamelijk uit ingesneden pagina’s waarbij Van Ham persoonlijke associaties laat volgen op de woorden van het kunstwerk. Daarnaast bevat de publicatie teksten van Frits Palmboom, Cassandra Wilkins en Hans den Hartog Jager. Deze zijn opgenomen in een klein katern, gestoken in de achterflap....