Archief

Werf Waarheen — 2011

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Shhhh, vrrr — 2010

Erotiek Voor Küf / Mold, een project waarbij ondernemers en kunstenaars door de organisatie aan elkaar werden gekoppeld, realiseerde Milou van Ham in het Chinees Indisch Surinaams afhaalcentrum Shang-Hai aan de Boergoensestraat in Charlois, Rotterdam Zuid, een uit triplex gelaserd kunstwerk. De tekst is een samenstelling van improvisaties van klassieke Chinese erotische literatuur en haar eigen ervaring. Mevrouw Hu, de eigenares van het restaurant, heeft dit vrije, samengestelde gedicht vertaald en geschreven in karakters in het Mandarijn. De tekens zijn op een donkere houten wand in het afhaalgedeelte geplakt: jij groene draak. ik witte tijger. grote, warme buik en zoekende handen. zachte huid overal, diepzwarte wenkbrauw. we sluiten de dubbele deuren met het gouden slot. wees zo goed, klim in mij. snuiven, likken we onze geur. lichamen zo soepel als gras bewogen door de wind. shhhh, vrrr. vulkaanregen maak mijn wolken week. wat doe je? o, wat doe je daar? o, regen. o, wolken. Bronnen Voor de quotes uit de klassieke Chinese poëzie gebruikte Van Ham de volgende twee publicaties: Robert van Gulik, Sexual life in ancient China, a preliminary survey of Chinese sex and society from ca. 1500 B.C. till 1644 A.D., Leiden: E. J. Brill, 1974 (1e druk: 1961) Yijun Wang, Liefde en wijsheid in het oude China, klassieke Chinese gedichten’, Wageningen: Mulan Hua, 1999 (1e druk). Vertaald uit het Chinees door Yijun Wang....

Witte leegte, zwarte leegte — 2010

Een gefocuste blik De ad hoc georganiseerde Zwervende Tentoonstellingenserie door curatoren Maartje Berendsen en Tamar de Kemp legde dit keer, met #14, de focus op het fenomeen behang. Hier realiseerde Milou van Ham in samenwerking met collega/kunstenaar Jan Adriaans een conceptuele en complementaire installatie in twee aan elkaar grenzende kamers op de zolderverdieping van een tijdelijk leegstaand kantoorpand aan de Westzeedijk in het Scheepvaartkwartier van Rotterdam. De installatie Witte leegte, zwarte leegte gaat over het nabeeld dat je krijgt nadat je lang naar iets keek en je blik daarna op iets anders richt. De muren werden gestript en de vensters en wanden geschilderd: die van de zwarte kamer in mat zwart, die van de witte kamer in glanzend spierwit. De hoeken van de muren werden afgerond, waardoor een optische zinsbegoocheling ontstond. De verf, die ook op de vensters is aangebracht, is op een aantal plekken verwijderd. Dat geeft een gefocuste blik op een detail van het uitzicht....

Specifiek Spijkenisse — 2009

De Lingoflat In Spijkenisse staat aan de Hongerlandsedijk het flatgebouw De Vier Werelden van Mei architects and planners. Het gebouw wordt sinds de oplevering in de volksmond ook wel De Lingoflat genoemd, in navolging van het gelijknamige taalspelprogramma op televisie, Lingo. Het is een langgerekt lichtgrijs appartementencomplex met daarop aan op de uiteinden twee donkergrijze hogere blokken. Buurten Voor de uitvoering van de gevels en balkons werd Milou van Ham in een vroeg stadium betrokken. Dit werd gaandeweg het ontwerpproces een bouwkundige puzzel en is gerealiseerd in nauwe samenwerking met de betonfabrikant. Centraal in zowel het ontwerp van het gebouw als in het kunstwerk staat ‘buurten’, als zelfstandig naamwoord en als werkwoord. Tevens komen verschillende aspecten van de omgeving van Spijkenisse in het kunstwerk naar voren. Drie tekstgroepen Als font gebruikte van Ham het lettertype Andale Mono. Er zijn drie tekstgroepen. De eerste woordlaag bestaat uit grote, verticaal leesbare woorden op de wand van het licht- en donkergrijze blok. Deze zijn samengesteld uit de letters die je kunt maken van de zeven letters en een spatie van het woord Spijkenisse (E, I, K, N, S, P, IJ) voor het lage lichtgrijze blok zoals KNIJPEN / KNIE / PI / SKI / NESSE / IJKEN / INKEEP / EN / PEIS / IS / SNEEP / PEKIN / SNIJS / KNIP /SNEE. Daarnaast zijn er op het donkergrijze blok woorden aangebracht die betrekking hebben op het begrip Oude Maas (A, D, E, M, O, S, U) zoals: SOU / ADEM / ES / ME / DAM / SOMA / OASE / AS / DUO / DAMES / MUS / O. De tweede woordlaag is in kleinere letters uitgevoerd op de gevel en is van dichtbij leesbaar. In deze woordverzameling komt de identiteit van Spijkenisse tot haar recht: zoals het uitzicht vanuit de appartementen, werkwoorden omtrent communicatie, weertypen, in de Oude Maas voorkomende vissoorten en namen van omliggende polders. Voor de derde woordlaag is uitgegaan van de vrij algemene vraag “Waar praat je over met je buren?” Dit vroeg Van Ham aan bekenden van haar en aan Spijkenissers. De grote hoeveelheid antwoorden op deze vraag zijn aan de onderzijden van de...

Voor Lotte — 2009

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Zonder titel — 2008

Liefdewerk oud papier Dit werk is gemaakt voor een presentie en publicatie van Onomatopee Projects uit Eindhoven. Freek Lomme vroeg Van Ham om mee te doen aan het project Kapitale K. Er werd geen honorarium in het vooruitzicht gesteld, met andere woorden kunst voor niks. Het gezegde ‘Liefdewerk oud papier’ is gestempeld op een aantal krantenpagina’s met toevalligerwijze de eerste nieuwsberichten over de financiële crisis van 2008. De letters zijn door Van Ham zelf ontworpen. Ze zijn ontstaan door stempels te maken van gegoten letters in was. Daarna maakte zij gipsafdrukken waar vervolgens de siliconen stempels van konden worden gemaakt. Krantenkoppen van 18 september 2008 De gebruikte kranten van donderdag 18 september 2008 zijn: Die Zeit. Kop op bestempelde voorpagina: ”Zivilisiert den Kapitalismus!”. Financieel Dagblad. Kop op bestempelde voorpagina: ”Crisis op Wall Street infecteert financiële markten wereldwijd”. De Volkskrant. Kop op bestempelde voorpagina: ”Implosie van het kapitalisme”. De editie bestaat uit een oplage van 9 stuks....

Steeds anders — 2008

In een onderdoorgang van een appartementencomplex in de wijk Kanaaloevers aan de Baron Sloetkade in Apeldoorn is aan weerszijde de tekst STEEDS en daaronder ANDERS aangebracht. Deze woorden zijn een (rots)vaststaand begrippenpaar. Het woord STEEDS refereert aan het stedelijke aspect van de locatie en aan herhaling. Het woord ANDERS verwijst naar de dagelijks wisselende stemmingen van de kijker zelf. Monumentaal Het werk is gemaakt van twee verschillend door en door gekleurde bakstenen. Hierdoor is er sprake van wat in de bouwkunst structurele polychromie wordt genoemd. Het metselverband zorgt voor dynamiek en is een logische aanpassing van het lettertype Univers. De grote letters verlenen het werk een monumentaal karakter. Denkbeeldig ruimtelijk volume STEEDS en ANDERS komen twee keer voor: exact gespiegeld en onder en boven spiegelbeeldig. De door deuren en ramen wegvallende letterdelen vult de kijker automatisch aan. Zo ontstaat een denkbeeldig ruimtelijk volume waar de passant als het ware doorheen loopt of fietst....

GWL — 2008

GAS WATER LIEFDE In het ongenaakbare landschap ten oosten van Groningen stad, ter hoogte van Ten Boer, was GWL vijf jaar lang te zien: GAS, WATER, LIEFDE. Gelaserstraalde staalplaten zijn bevestigd aan veertien populieren langs het Eemskanaal, in oranje, blauw en rood. De platen met de opengesneden letters zijn zodanig ontworpen en geplaatst, dat de betreffende begrippen tijdens het langsvaren, zich geleidelijk laten lezen. Doordat de letters zijn geperforeerd is het landschap letterlijk aanwezig in de letters. De begrippencombinatie van GWL parafraseert poëtisch de woordencombinatie GAS WATER LICHT. En ze refereren aan de vaarweg (WATER) en het gaswingebied van Slochteren (GAS) ter hoogte van de betreffende locatie. De speciaal voor deze opdracht ontworpen letter is ontstaan vanuit de gedachte aan jaarringen van de bomen en brengt associaties teweeg met begrippen als stroom, water- en electriciteitsleidingen en met de bloedsomloop (LIEFDE)....

Show and Hide — 2007

Sunshine House -— een zorgcentrum in Southwark, Londen Naast Jacqueline Poncelet (woont/werkt in Londen) kreeg Milou van Ham de opdracht om een kunstwerk te maken voor het Sunshine House in Londen. Dit zorgcentrum biedt geïntegreerde diensten van verschillende bureaus voor dagbehandeling aan kinderen van 0-19 met speciale behoeften. Binnen versus buiten De gevels van het gebouw zijn opgetrokken uit robuuste, zwarte baksteen die de kinderen een gevoel van veiligheid biedt. Vanaf de straatzijde zie je de drie helder gekleurde vides, in rood, geel en groen, die fungeren als eye-catchers in het gebouw voor passanten buiten én de gebruikers binnen. Van Ham ziet een parallel met deze visie op het gebouw en het feit dat de belangrijkste gebruikers, de kinderen, met hun ziekte ervaringen hebben die gezonde kinderen niet kennen. Je weet nu eenmaal niet wat zich binnen de ander afspeelt. Dat geldt in bewustere mate voor de kinderen en hun familie die soms jarenlang dit gebouw bezoeken voor therapie en consulten. In de rode vide zijn de volgende woorden te lezen: HIDE / SHOW / OPEN / LOVE / CLEAR / COVER / SECRET in de grote gele: ABOVE / UP / BETWEEN / INSIDE / THROUGH / DOWN / BELOW en in de groene: boo! / buzzzz / hummm / whhheeeee / shhhhhhhhhh Het voorstel om met het thema ‘Show and Hide’ te willen werken werd goed ontvangen. Het thema relateert aan de dubbelzinnigheid van dingen: voor en achter, binnen en buiten, het onbekende en het geheime ten opzichte van het voor de hand liggende. ...

Flarden — 2006

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....