Parelval
Toen de Zuid Rotterdamse woonwijk Pendrecht in de jaren ‘50 werd opgeleverd, gold deze als een parel van de wederopbouw. Toeristen kwamen uit het hele land voor dit moderne ontwerp van Bauhaus-architect Lotte Stam-Beese. Zij bracht hier Bauhaus-idealen in de praktijk, die ze had getoetst in de Sovjet-Unie en aan de planologische visie van het CIAM onder leiding van Le Corbusier.
Eind vorige eeuw was van de oorspronkelijke schoonheid en idealisme weinig meer te zien. Pendrecht heeft een grote val meegemaakt. Het zou de op een na grootste probleemwijk van Nederland worden. Daardoor leverde de geplande opknapbeurt van rond de eeuwwisseling veel discussie op over nut en schuld van architectuur en de toepasbaarheid van idealisme.
Utopieën en idealen
Milou van Ham werkte voor Raamvertellingen De Stroken met idealen van toen en nu, van persoonlijke, collectieve en universele aard. Deze inhoud vormt een geslaagde samenhang met het werk van Jan van der Pavert. Hij tekende een reeks voorstellingen die allemaal laten zien hoe vroeger, in de jaren na 1945, de toekomst werd voorgesteld: utopische landschappen. Van Ham maakte veellagige tekstkunstwerken die aanzetten tot reflectie op idealen van jezelf, mensengroepen en samenlevingen.
Per raam zijn (v.l.n.r.) de volgende vier tekstlagen aangebracht:
1. Zeven tekstfragmenten uit de ‘klassieke’ literatuur en woningwet: Gilgamesj-epos / Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, Amnesty International / De ideale staat, Plato / Geschiedenis en utopie, E.M. Cioran / Utopia, Thomas More / Woningwet / Het versteende tentenkamp, Carel Weeber.
2. De zeven letters van het woord EENVOUD.
3. Zeven zogenaamde tritsen: Vertrek reis aankomst / Vrijheid gelijkheid broederschap / Het schone het goede het ware / Ja misschien nee / Nergens ergens overal / Punt lijn vlak / Ik wij iedereen.
4. Zeven ‘aansporingen’: Doe wel en zie niet om / Spoor aan / Laat me / Adem in adem uit / Geen woorden maar daden / Houd moed / Attentie aandacht.
Ambachtelijk gespoten glas-email
De veertien portiekramen van de appartementsgebouwen, zeven voor elke kunstenaar, Van der Pavert boven en Van Ham beneden, zijn uitgevoerd in ambachtelijk gespoten glas-email.
2013
Ooltgensplaatweg, Rotterdam
Glas-emaille gespoten op glas
Circa 1215 x 1930 mm
Jigsaw, Jigsaw Stencil
Woningcorporatie Woonstad, Rotterdam
Vanschagen Architecten
Moniek Driesse - Senior ontwerpassistentie | Jan van de Pavert - Collega kunstenaar | Olphaert den Otter - Artistieke begeleiding | Marcello, Hans, Corné en in het bijzonder Ad van den Hoven en Peggy Hermans van GBB, Tilburg - Productie en montage | Peter Hakkoer en Riki Aarden van Woonstad | Bien Hofman, Rieks Westrik Klazien Kramer uit Pendrecht | Caro van der Pluijm, Siebe Thissen - CBK Rotterdam | Uitgeverijen, auteurs en vertalers voor de toestemmingen
Lotte Stekelenburg
Opdracht, Verzameling, Bron