Archief

Porselein — 2024

Na een paar weken EKWC is Milou van Ham er eigenlijk wel klaar mee. Niets loopt zoals ze verwachtte, het idee om met klei te weven leidt tot niks, geen van de proeven lijkt te lukken – tot ze begint te experimenteren met vloeibaar porselein. Een fijnmazig web van lijnen, een ellips van woorden met een gat erin zodat het ding niet kapot krimpt. Quick and Dirty, een zin als een mantra. Volg de hand van de kunstenaar, vind een ingang op de tast. Dan overlijdt haar vriendin Lizan Freijsen en zoekt een essentiële waarheid naar woorden: Life and Death. Geschreven in breekbaar porselein zinken letters weg in onderliggende structuren, kanten schetsen van boosheid en verdriet. In een serie plastische, pastelkleurige werken wordt het gemis nog tastbaarder. Connected – Disconnected, de woorden draaien om elkaar heen. Heel en Gebroken, Orde en Chaos, gemaakt met de grootst mogelijke aandacht. Tekst: Nanne op 't Ende ——— English After a couple of weeks at EKWC, artist Milou van Ham is ready to go home. Nothing works out the way she expected, the idea of weaving with clay isn’t leading anywhere, none of the tests are any good, until she starts experimenting with liquid porcelain. A maze of intricately interwoven lines, a flat donut of words with a hole in the middle so the damn thing can shrink. Quick and Dirty: a phrase like a mantra, follow the artist’s hand, feel your way inside. Then her fiend Lizan Freijsen dies and new words express an essential truth: Life and Death. Written in Fragile Porcelain, letters blending with supporting structures in lace-like sketches, different directions of anger and grief. There’s a series in plastic Porcelain, pastel frosting without a cake, Connected - Disconnected, the words encircling each other. Whole and Broken, Order and Chaos, all constructed with the utmost care. Text: Nanne op 't Ende...

Fragiles — 2022

Het werken met glas is een ambacht dat jarenlang oefening vergt. Werken met vlakglas, dat in een oven wordt versmolten, is een techniek die relatief eenvoudig is en vele uitdagingen kent. Voor een residentie bij GlasLab in Den Bosch (NL) stelde Milou van Ham zichzelf twee vragen. Kun je (zonder mechanische middelen toe te passen) gaten maken in glas? En kun je weven met glas? Dit soort vragen zijn voor GlasLab van grote waarde. Sterker: soms vragen kunstenaars iets dat met glas helemaal niet kan. Hierdoor wordt het technische ondersteuningsteam uitgedaagd gezamenlijk met de resident naar een oplossing te zoeken en het vakgebied een stuk uit te breiden. Milou van Ham heeft autonome woord-beelden gemaakt die refereren aan weven. Op een grid zijn woorden gevormd volgens het principe van schering en inslag. De letters zijn opgebouwd uit horizontale en verticale stroken gekleurd en helder glas. Ze zijn tegen en op elkaar gelegd en door hitte met elkaar verbonden. De serie woord-beelden zijn zelfreferentieel: BREAKABLE, CLEAR, FRAGILE, FRAGIEL, HELDER EN KWETSBAAR. Ze gaan over dat wat glas intrinsiek in zich herbergt. Ze kunnen vrij in de ruimte of op een muur worden gehangen. Deze bestaande beelden zijn een uitnodiging om een werk in zelfgekozen kleuren te laten uitvoeren.    ...

Deze zin bestaat uit… — 2021

Oud en nieuw autonoom werk Tijdens het Groot Rotterdams Atelier Weekend (GRAW) eind september 2021, presenteerde Milou van Ham eerdere en nieuwe expliciet zelfreferentiële werken. Peter Koole, kunstschilder met een studio in ateliercomplex Borgerstraat, waar nog 24 andere kunstenaars werken, nodigde haar uit om in de gang en in zijn atelier werk te laten zien. In het atelier toonde Van Ham oud werk, onder andere: Tatoeage (1998), Liefdewerk oud papier (2008) en Fragile (2021). Voor de gang maakte zij drie nieuwe werken. Het gaat om variaties op de zichzelf beschrijvende zin, die zij in 2020 voor het Hilton Art Lab (HAL) maakte: DEZE ZIN HEEFT / ELF WOORDEN / EN ZESENVIJFTIG / LETTERS EN / TIEN SPATIES De nieuwe zinnen zijn een uitbreiding, die tot een serie van vier leidde. Het zijn deze teksten: DEZE ZIN GEBRUIKT / ZEVENTIEN / LETTERS VAN HET / NEDERLANDSE/ ALFABET. DEZE ZIN BESTAAT UIT / ZEVENTIEN WOORDEN, ZESTIEN / SPATIES, NEGENENNEGENTIG / LETTERS, VIER KOMMA'S, EEN / APOSTROF EN EEN PUNT. DEZE ZIN TELT ACHTTIEN / WOORDEN, ZEVENTIEN SPATIES, / HONDERDNEGENTIEN LETTERS, / ACHTENDERTIG LETTERGREPEN, / VIJF KOMMA'S, EEN APOSTROF / EN EEN PUNT. De randen van de tegelvloer op de begane grond van het ateliergebouw zijn donkerrood. De teksten, gedrukt op vellen van 2 m2, inclusief de zin uit HAL, zijn aansluitend uitgevoerd in donkerrode inkt op wit papier. Te koop Online zijn de werken ook te koop als A2 poster, in zwart op wit of fluor gekleurd papier. DEZE ZIN GEBRUIKT / ZEVENTIEN / LETTERS VAN HET / NEDERLANDSE/ ALFABET is voor de zwart-witte poster uitgevoerd in 17 grijstinten. De posters kosten € 25,- exclusief verzendkosten en 9% BTW....

Deze zin heeft… — 2020

Groepstentoonstelling Dit tijdelijke werk is op locatie gemaakt voor THIS IS, een groepstentoonstelling met werk van Danni van Amstel, Dagmar Baumann, Arianne van der Gaag, Milou van Ham en Kathrin Wolkowicz. Naar zichzelf verwijzend Op een witte bakstenen binnenmuur van de pop-up locatie Hilton Art Lab (HAL), een leegstaand deel van het Hilton Hotel aan het Hofplein in Rotterdam, staat in grijze kapitalen, in het wijd gespatieerde font Univers, de zelfreferentiële tekst: DEZE ZIN HEEFT ELF WOORDEN EN ZESENVIJFTIG LETTERS EN TIEN SPATIES Tevens is er een tekst met vinyl plakletters, in het monospaced OCR A font, op de etalageruit geplakt: vijftien letters zestien karakters achttien karakters. negentien karakters. deze twintig karakters eenentwintig karakters deze vierentwintig karakters deze zesentwintig karakters. deze zevenentwintig karakters Autonoom Deze autonome werken kunnen ook in de toekomst in verschillende vormen bestaan. Tijdelijk of permanent. Uniek of in oplage. Al naar gelang de locatie en de wens van een toekomstige opdrachtgever. "Zuiverend taalbesef" De cineast Marieke van der Lippe, een bezoekster van de tentoonstelling, schreef over dit werk: “’Dit is tekst’ zuivert het besef van taal bij de toeschouwer voor even. Voor een moment kom je los van de inhoud. Dit schoont op. De behoefte om even uit de ongebreidelde stroom van de dagelijks te lezen feitjes, nieuwtjes, weetjes, meninkjes, emoties enz. te stappen wordt in gang gezet”....

Overwegingen — 2020

Betaling in natura Zoals Dirk en Cornelia Tol uit Hillegersberg, een wijk in het noorden van Rotterdam, kunstwerken in hun slagerij hadden hangen, geeft ook Tandzorg.nl, in het centrum van Rotterdam, aan kunstenaars de gelegenheid om behandelingen in natura te betalen. De wachtruimtes, behandelkamers en gangen van de praktijk zijn rijkelijk behangen en bevolkt met kunstwerken van Allard Budding, Sigmund de Jong, Joep van Lieshout, Q.S. Serafijn, Hulya Yilmaz en anderen. Deze collectie ontstond bij toeval na de ruil van een tekening voor een gouden voortand door Erik van Lieshout. Praatjes vullen geen gaatjes Overwegingen bestaat uit een groot staand vel papier waarin met de hand gaatjes zijn geprikt. Door het prikken is een reliëf ontstaan. Elke letter, ontworpen naar aanleiding van het familiespel Scrabble, in een rechthoekig kader, van het gezegde ‘Praatjes vullen geen gaatjes’, kreeg een ander gatenpatroon. Door óf gaatjes heel dicht bij elkaar óf juist heel spaarzaam te prikken ontstaat een leesbaar uniek kunstwerk. Een koe Dat Milou van Ham dit spreekwoord zou gebruiken stond, vanaf het moment dat ze wist dat ook zij een kunstwerk zou leveren, voor haar vast. Daar ging grondig onderzoek aan vooraf. Het werk past als gegoten in een tandartsenpraktijk en is een waarheid als een koe!...

Lucky Numbers — 2020

Lievelingsgetal In opdracht van de familie Bosman in Spangen, een wijk in het westen van Rotterdam, maakte Milou Van Ham het autonome werk Lucky Numbers. De ouders en twee opgroeiende kinderen, wilden hun lievelingsgetallen (4, 11, 17, 23) verbeeld zien. Van Ham koos voor vier vierkante vellen papier. Constructieve gaten De technisch ogende zelfontworpen cijfers, tegen een lichte of donkere achtergrond, zijn 'gezet' in een strak ontwerp. Uitgangspunt voor Lucky Numbers is een raster van gelijkbenige driehoeken. Normaal is een gat in een kunstwerk een beschadiging en destructief. Bij Van Ham is een gat en zeker duizenden gaatjes constructief omdat ze noodzakelijk zijn om letters zichtbaar te maken. De handmatig in het papier geprikte gaatjes geven Lucky Numbers een zachte, warme uitstraling. Het gebruik van gaatjes om een beeld te creëren is tijdrovend en arbeidsintensief. Samen met een hulpteam prikte zij zo'n zestigduizend gaatjes in vier verschillende dichtheden per driehoek: 0, 25, 70 of 200 gaten....

Tijd — 2020

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Hier op het plein — 2019

540 karakters In een nieuwbouwblok in Spangen in het westen van Rotterdam is het kleurrijke werk Hier op het plein aangebracht. In een autovrije doorgang naar het groene Staringplein zijn in twee tegenoverliggende bakstenen gevels een terugliggend vlak opgenomen. Hierin is een frame met 15 strofen van een gedicht gemonteerd, waarin per regel 18 karakters staan: het totale gedicht bestaat uit maximaal 540 karakters. Een podium voor steeds een nieuw gedicht Het werk heeft betrekking op de plek (Staringplein), de wijk (Spangen), menselijkheid, verbondenheid en liefde. Het concept van de demonteerbare regels en verwisselbare letters is er volledig op gemaakt om de teksten met zekere regelmaat te verwisselen. Hier op het plein is zo een podium voor steeds een nieuw gedicht. STAD WIND ORKEST De dichter van de eerste tekst is Simone Atangana Bekono (1991). Aan een regel van haar gedicht ontleent het kunstwerk de titel. De drie woorden: STAD, WIND en ORKEST komen aan allebei de zijden van het kunstwerk voor. Scrabble De karakters voor het kunstwerk zijn gebaseerd op houten Scrabble-letters, die iets uit het lood staan. De cijfers van de Scrabble-puntentelling zijn gebruikt voor de huisnummers van dit nieuwbouwblok. Door dit aloude familiespel als uitgangspunt te nemen was het voor Van Ham mogelijk een speels element te introduceren. De letters zijn uitgespaard uit de felle gekleurde achtergronden in plakfolie. Elke letter uit het alfabet, plus de spatie, heeft een eigen foliekleur. In totaal, inclusief de spatie zijn er dus 25 kleuren gebruikt. "Het doel van Scrabble is om met willekeurige letters woorden te maken op het bord. Geluk speelt een factor, maar het is ook een hele opgave om lange woorden te maken of woorden met weinig gebruikte letters. Letters als de X, Q en Y leveren bijvoorbeeld meer punten op als de A, E en O.". Uit de spelregels van Scrabble....

Het hertje — 2018

Handmatig, mét de computer Tijdens de eerste bespreking over een kunstwerk voor de ruit in hun haldeur, deden de particuliere opdrachtgevers, onder andere deze uitspraak “We vinden een ouderwets, gezandstraald hertje ook mooi." Hierbij doelden zij op ouderwetse gedecoreerde ramen. Dát hertje  leidde tot het definitieve ontwerp. Omdat Van Ham bij voorkeur niet figuratief werkt, doch bijna altijd met taal - taal is haar medium - heeft ze de woorden HET HERTJE gebruikt. De tekst is in kapitalen aan de voor- en weerszijde aangebracht. Door deze inversie ontstaat diepte. De arceringen zijn handmatig direct met de computer gecreëerd. H E T  • H E R T J E (On)doorzichtig De ruimte rond de letters is met zigzaglijnen opgevuld. Hierdoor wordt het kunstwerk dynamisch. Het werk voldoet daarmee aan een tweede verzoek om de doorkijk vanuit de woning naar de hal zoveel mogelijk te beperken. Desalniettemin moest het glas lichtdoorlatend zijn....

Over — 2017

Rotterdam Architectuurprijs (2017) Over is ontwikkeld voor het Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) project Hooidrift 54-80, een straat in het westen van Rotterdam. Dit huizenblok is bijzonder want het won de Rotterdam Architectuurprijs in 2017. Over is gestraald uit Chinees grijs hardsteen en rood geaderd marmer, materialen, die al voor het huizenblok voorzien waren. Is de voorgevel een grens of overgangszone? Uitgangspunt voor Over was: (hoe) is de gevel een grens of overgangszone tussen verscheidene domeinen? De suggestie van Tsead Bruinja om woorden waarin het voorzetsel ‘over’ voorkomt te gebruiken, gaf de doorslag voor het werk. Het idee is laagdrempelig en toegankelijk en de verzameling over-woorden bleek verrassend groot. De veertien huishoudens gaven aan welke woorden wel en niet hun voorkeur hebben. Dat resulteerde in deze groep van 26 woorden: | OVERSTEEK | HAASJE-OVER | OVER EN WEER | DAARTEGENOVER | OVERDWARS | OVERDWALEN | OVERROMPELEN | WAAROVER | OVERANDER | OVERWOLKEN | OVERWEGEN | OVERGAVE | ONOVERTROFFEN | OVERHOOP | OVERZOMEREN | OVERZIEN | OVERWINTEREN | KLAAR-OVER | OVERPEINZING | OVEROEVER | ZEEROVER | OVERZEE | OVERKOMEN | OVERDRAGEN | OVERSTIJGEN | OVEREIND | Deze vaak poëtische woorden zijn toegepast in venster- en zitbanken, garage- en entree- en bergingsdeurdorpels waardoor ze één verzameling vormen. Weefsel Het ontwerp van de letters is gebaseerd op weefsel. In de verticale lijnvormige schering worden de letters gevormd door horizontale inslagen. Van Ham ontwierp een alfabet van kapitalen met twee letterhoogtes, die gegritstraald werden. De ruimte rond de woorden is verlucht met grafische patronen in het weefsel — voor iedere toepassing een andere invulling en dichtheid - geheel naar de wens van de individuele bewoners van het huis. De Overkrant Voor de feestelijke onthulling van het project maakten een klein team van bewoners en Milou van Ham de Overkrant met daarin interviews met verschillende straatbewoners, waaronder de overburen....