Archief

Porselein — 2024

Na een paar weken EKWC is Milou van Ham er eigenlijk wel klaar mee. Niets loopt zoals ze verwachtte, het idee om met klei te weven leidt tot niks, geen van de proeven lijkt te lukken – tot ze begint te experimenteren met vloeibaar porselein. Een fijnmazig web van lijnen, een ellips van woorden met een gat erin zodat het ding niet kapot krimpt. Quick and Dirty, een zin als een mantra. Volg de hand van de kunstenaar, vind een ingang op de tast. Dan overlijdt haar vriendin Lizan Freijsen en zoekt een essentiële waarheid naar woorden: Life and Death. Geschreven in breekbaar porselein zinken letters weg in onderliggende structuren, kanten schetsen van boosheid en verdriet. In een serie plastische, pastelkleurige werken wordt het gemis nog tastbaarder. Connected – Disconnected, de woorden draaien om elkaar heen. Heel en Gebroken, Orde en Chaos, gemaakt met de grootst mogelijke aandacht. Tekst: Nanne op 't Ende ——— English After a couple of weeks at EKWC, artist Milou van Ham is ready to go home. Nothing works out the way she expected, the idea of weaving with clay isn’t leading anywhere, none of the tests are any good, until she starts experimenting with liquid porcelain. A maze of intricately interwoven lines, a flat donut of words with a hole in the middle so the damn thing can shrink. Quick and Dirty: a phrase like a mantra, follow the artist’s hand, feel your way inside. Then her fiend Lizan Freijsen dies and new words express an essential truth: Life and Death. Written in Fragile Porcelain, letters blending with supporting structures in lace-like sketches, different directions of anger and grief. There’s a series in plastic Porcelain, pastel frosting without a cake, Connected - Disconnected, the words encircling each other. Whole and Broken, Order and Chaos, all constructed with the utmost care. Text: Nanne op 't Ende...

Tijd — 2020

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Over — 2017

Rotterdam Architectuurprijs (2017) Over is ontwikkeld voor het Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) project Hooidrift 54-80, een straat in het westen van Rotterdam. Dit huizenblok is bijzonder want het won de Rotterdam Architectuurprijs in 2017. Over is gestraald uit Chinees grijs hardsteen en rood geaderd marmer, materialen, die al voor het huizenblok voorzien waren. Is de voorgevel een grens of overgangszone? Uitgangspunt voor Over was: (hoe) is de gevel een grens of overgangszone tussen verscheidene domeinen? De suggestie van Tsead Bruinja om woorden waarin het voorzetsel ‘over’ voorkomt te gebruiken, gaf de doorslag voor het werk. Het idee is laagdrempelig en toegankelijk en de verzameling over-woorden bleek verrassend groot. De veertien huishoudens gaven aan welke woorden wel en niet hun voorkeur hebben. Dat resulteerde in deze groep van 26 woorden: | OVERSTEEK | HAASJE-OVER | OVER EN WEER | DAARTEGENOVER | OVERDWARS | OVERDWALEN | OVERROMPELEN | WAAROVER | OVERANDER | OVERWOLKEN | OVERWEGEN | OVERGAVE | ONOVERTROFFEN | OVERHOOP | OVERZOMEREN | OVERZIEN | OVERWINTEREN | KLAAR-OVER | OVERPEINZING | OVEROEVER | ZEEROVER | OVERZEE | OVERKOMEN | OVERDRAGEN | OVERSTIJGEN | OVEREIND | Deze vaak poëtische woorden zijn toegepast in venster- en zitbanken, garage- en entree- en bergingsdeurdorpels waardoor ze één verzameling vormen. Weefsel Het ontwerp van de letters is gebaseerd op weefsel. In de verticale lijnvormige schering worden de letters gevormd door horizontale inslagen. Van Ham ontwierp een alfabet van kapitalen met twee letterhoogtes, die gegritstraald werden. De ruimte rond de woorden is verlucht met grafische patronen in het weefsel — voor iedere toepassing een andere invulling en dichtheid - geheel naar de wens van de individuele bewoners van het huis. De Overkrant Voor de feestelijke onthulling van het project maakten een klein team van bewoners en Milou van Ham de Overkrant met daarin interviews met verschillende straatbewoners, waaronder de overburen....

Onverflout — 2017

Een iconisch kunstobject op de historische Keerdijk in Den Dungen, gemeente Sint-Michielsgestel. Het is een landmark van waaruit bezoekers het omringende landschap met sporen van de geschiedenis kunnen ervaren....

Daar is de lucht — 2016

Nadat de bewoners twee jaar lang overlast trotseerden van een grootschalige ophoging van de grond in hun wijk nam een zeskoppige bewonerscommissie initiatief voor een kunstopdracht. Overleg met deze Botenbuurtbewoners kwam tot stand tijdens diverse bijeenkomsten. Uit drie schetsontwerpen koos deze commissie voor het mijne en tijdens het werkproces voor het definitieve ontwerp gaven ze openhartig en betrokken input voor de teksten en objecten in de negen meter hoge stalen boom....

Ma(r)king Time — 2014

Het vel is verdeeld in veertig delen: elk deel staat voor een uur van een werkdag en de datum (van MON 8.12.2014, 09:00 tot FRI 12.12.2014, 17:00) waarop het stuk papier is geprikt, én een tijdgerelateerde quote uit een boek van PrintRoom. Wie bij Printroom een boek koopt waar een quote uit is geciteerd, krijgt dát vel papier erbij cadeau. Ma(r)king Time is mede mogelijk gemaakt met een financiële bijdrage van CBK Rotterdam — Regeling Onderzoeks- en Ontwikkelingssubsidies....

Ideaal! — 2013

Parelval Toen de Zuid Rotterdamse woonwijk Pendrecht in de jaren ‘50 werd opgeleverd, gold deze als een parel van de wederopbouw. Toeristen kwamen uit het hele land voor dit moderne ontwerp van Bauhaus-architect Lotte Stam-Beese. Zij bracht hier Bauhaus-idealen in de praktijk, die ze had getoetst in de Sovjet-Unie en aan de planologische visie van het CIAM onder leiding van Le Corbusier. Eind vorige eeuw was van de oorspronkelijke schoonheid en idealisme weinig meer te zien. Pendrecht heeft een grote val meegemaakt. Het zou de op een na grootste probleemwijk van Nederland worden. Daardoor leverde de geplande opknapbeurt van rond de eeuwwisseling veel discussie op over nut en schuld van architectuur en de toepasbaarheid van idealisme. Utopieën en idealen Milou van Ham werkte voor Raamvertellingen De Stroken met idealen van toen en nu, van persoonlijke, collectieve en universele aard. Deze inhoud vormt een geslaagde samenhang met het werk van Jan van der Pavert. Hij tekende een reeks voorstellingen die allemaal laten zien hoe vroeger, in de jaren na 1945, de toekomst werd voorgesteld: utopische landschappen. Van Ham maakte veellagige tekstkunstwerken die aanzetten tot reflectie op idealen van jezelf, mensengroepen en samenlevingen. Per raam zijn (v.l.n.r.) de volgende vier tekstlagen aangebracht: 1. Zeven tekstfragmenten uit de ‘klassieke’ literatuur en woningwet: Gilgamesj-epos / Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, Amnesty International / De ideale staat, Plato / Geschiedenis en utopie, E.M. Cioran / Utopia, Thomas More / Woningwet / Het versteende tentenkamp, Carel Weeber. 2. De zeven letters van het woord EENVOUD. 3. Zeven zogenaamde tritsen: Vertrek  reis  aankomst / Vrijheid  gelijkheid  broederschap / Het schone  het goede  het ware / Ja  misschien  nee / Nergens  ergens  overal / Punt  lijn  vlak / Ik  wij  iedereen. 4. Zeven ‘aansporingen’: Doe wel en zie niet om / Spoor aan / Laat me / Adem in adem uit / Geen woorden maar daden / Houd moed / Attentie aandacht. Ambachtelijk gespoten glas-email De veertien portiekramen van de appartementsgebouwen, zeven voor elke kunstenaar, Van der Pavert boven en Van Ham beneden, zijn uitgevoerd in ambachtelijk gespoten glas-email....

Han Nefkens, 10 jaar mecenas | Het boek — 2011

Het boek Bij de tentoonstelling Han Nefkens / 10 jaar mecenas verzorgde Milou van Ham de gelijknamige publicatie. De opening van de tentoonstelling viel samen met de presentatie van een omvangrijke overzichtscatalogus. De 46 korte teksten, door Han Nefkens zelf geschreven, gunnen de lezer een intieme blik in Nefkens’ leven als mecenas en geven inzicht in de totstandkoming van zijn mecenaat. Alle activiteiten, kunstwerken en 'pijlers' van Han Nefkens eerste 10 jaar mecenaat werden door Van Ham gerangschikt van de laatste (de tentoonstelling en het boek, 2011) tot en met de eerste (2001)....

Han Nefkens, 10 jaar mecenas | De tentoonstelling — 2011

Een publicatie en presentatie voor Museum Boijmans Van Beuningen In opdracht van Museum Boijmans Van Beuningen en in goed overleg met Han Nefkens ontwierp Milou van Ham een publicatie en een tentoonstelling getiteld Han Nefkens / 10 jaar mecenas. Han Nefkens gaf Van Ham aan dat hij het hardnekkige beeld dat de H+F Collectie belangrijker werd geacht dan zijn andere activiteiten als mecenas, graag genuanceerder voor het voetlicht wilde brengen. Dat deed Van Ham door zijn activiteiten te structureren én gelijk te stellen. Vervolgens bracht ze die onder in zeven pijlers: ArtAids, H+F Mecenaat, Fundació Han Nefkens, H+F Collectie, H+F Fashion on the Edge, H+F Curatorial Grant en Han Nefkens als auteur. Deze pijlers vormen de hoofdstructuur van het boek en de tentoonstelling. In de tentoonstelling in het entreegebied van het museum maakte de bezoeker kennis met de wereld van Han Nefkens en de initiatieven die hij de afgelopen tien jaar heeft opgezet. Er waren video-interviews te zien waarin kunstenaars, ontwerpers en curatoren vertellen over de kansen die zijn mecenaat hen heeft geboden. Ook was er een interview te zien met Han Nefkens door journaliste en presentatrice Hanneke Groenteman. Op fotobehang was, in omgekeerde chronologische volgorde, een overzicht van de activiteiten van Han Nefkens van 2011 tot 2001 op drie lange wanden te zien. Een kopse muur in de tentoonstellingsruimte was gewijd aan de publicaties van wat tegenwoordig de Han Nefkens Foundation heet, tevens een roman en bundels van Han Nefkens en natuurlijk het overzichtsboek. De opening van de tentoonstelling viel samen met de presentatie van een omvangrijke overzichtscatalogus getiteld Han Nefkens / 10 jaar mecenas. De 46 korte teksten, door Han Nefkens zelf geschreven, gunnen de lezer een intieme blik in Nefkens’ leven als mecenas en geven inzicht in de totstandkoming van zijn mecenaat....

XXX — 2011

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....