Archief

Tijd — 2020

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Daar is de lucht — 2016

Nadat de bewoners twee jaar lang overlast trotseerden van een grootschalige ophoging van de grond in hun wijk nam een zeskoppige bewonerscommissie initiatief voor een kunstopdracht. Overleg met deze Botenbuurtbewoners kwam tot stand tijdens diverse bijeenkomsten. Uit drie schetsontwerpen koos deze commissie voor het mijne en tijdens het werkproces voor het definitieve ontwerp gaven ze openhartig en betrokken input voor de teksten en objecten in de negen meter hoge stalen boom....

Rozen en beton — 2016

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Zigzag, glimlach — 2013

Meanderend Dit werk is gemaakt voor een groot nieuwbouwproject in De Schrijversbuurt in Leiden. Op de achthonderd meter lange witte doorlopende diepe en hoge prefab betonnen luifels van de woonblokken prijken poëtische zinnen, die met de woningen mee door de wijk slingeren. Hoe je ook door de buurt loopt, de zinnen zijn steeds schakelbaar. Tsead Bruinja en Milou van Ham werken voor de eerste keer samen Samen met de dichter Tsead Bruinja schreef Van Ham de teksten. Het was de eerste keer dat zij samenwerkten. Daarvoor zochten zij aansluiting bij de omgeving van de buurt en gebruikten lokale inspiratiebronnen zoals: kinderbuitenspelen, fantasie, leven, wonen en liefde, herhalingen (klankrijm) geluiden, herinneringen, waarneming: wie of wat is er zoal op straat? Een puzzel met hindernissen Al snel werd duidelijk dat je een tekst niet zomaar van links naar rechts op een gevel in een huizenblok, in een straat, in een wijk kunt plaatsen. Van Ham en Bruinja schreven de tekst blok voor blok, straat voor straat in de door de architectuur bepaalde lengte van de betonnen witte luifels zodat de letters zouden passen. Dat was een puzzel met een aantal hindernissen: de meeste straten worden onderbroken door een zijstraat. Tevens heeft het appartementencomplex soms verdiepingen en daardoor twee boven elkaar liggende luifels. Blokje om De letters, die in samenwerking met Moniek Driesse zijn ontwikkeld, zijn in één aaneengesloten lijn ‘geschreven’. Van het uniek voor Zigzag, glimlach ontworpen font Blokje Om wilden zij dat het beweging verbeeldt. De lettervorm refereert aan de hoek waarin de daken zijn geplaatst. Aan het ‘rechte’ basisalfabet voegden zij twee varianten toe waardoor een levendig letterbeeld ontstaat. Interpunctie door kleur In de tekst komt geen enkele hoofdletter, komma of punt voor. De verschillende kleuren zorgen voor interpunctie. Elke zin begint met een donkergrijs woord. De andere woorden zijn lichtgrijs, behalve de woorden voor of na een (afwezige) komma, die zijn champagnekleurig....

XXX — 2011

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Shhhh, vrrr — 2010

Erotiek Voor Küf / Mold, een project waarbij ondernemers en kunstenaars door de organisatie aan elkaar werden gekoppeld, realiseerde Milou van Ham in het Chinees Indisch Surinaams afhaalcentrum Shang-Hai aan de Boergoensestraat in Charlois, Rotterdam Zuid, een uit triplex gelaserd kunstwerk. De tekst is een samenstelling van improvisaties van klassieke Chinese erotische literatuur en haar eigen ervaring. Mevrouw Hu, de eigenares van het restaurant, heeft dit vrije, samengestelde gedicht vertaald en geschreven in karakters in het Mandarijn. De tekens zijn op een donkere houten wand in het afhaalgedeelte geplakt: jij groene draak. ik witte tijger. grote, warme buik en zoekende handen. zachte huid overal, diepzwarte wenkbrauw. we sluiten de dubbele deuren met het gouden slot. wees zo goed, klim in mij. snuiven, likken we onze geur. lichamen zo soepel als gras bewogen door de wind. shhhh, vrrr. vulkaanregen maak mijn wolken week. wat doe je? o, wat doe je daar? o, regen. o, wolken. Bronnen Voor de quotes uit de klassieke Chinese poëzie gebruikte Van Ham de volgende twee publicaties: Robert van Gulik, Sexual life in ancient China, a preliminary survey of Chinese sex and society from ca. 1500 B.C. till 1644 A.D., Leiden: E. J. Brill, 1974 (1e druk: 1961) Yijun Wang, Liefde en wijsheid in het oude China, klassieke Chinese gedichten’, Wageningen: Mulan Hua, 1999 (1e druk). Vertaald uit het Chinees door Yijun Wang....

GWL — 2008

GAS WATER LIEFDE In het ongenaakbare landschap ten oosten van Groningen stad, ter hoogte van Ten Boer, was GWL vijf jaar lang te zien: GAS, WATER, LIEFDE. Gelaserstraalde staalplaten zijn bevestigd aan veertien populieren langs het Eemskanaal, in oranje, blauw en rood. De platen met de opengesneden letters zijn zodanig ontworpen en geplaatst, dat de betreffende begrippen tijdens het langsvaren, zich geleidelijk laten lezen. Doordat de letters zijn geperforeerd is het landschap letterlijk aanwezig in de letters. De begrippencombinatie van GWL parafraseert poëtisch de woordencombinatie GAS WATER LICHT. En ze refereren aan de vaarweg (WATER) en het gaswingebied van Slochteren (GAS) ter hoogte van de betreffende locatie. De speciaal voor deze opdracht ontworpen letter is ontstaan vanuit de gedachte aan jaarringen van de bomen en brengt associaties teweeg met begrippen als stroom, water- en electriciteitsleidingen en met de bloedsomloop (LIEFDE)....