Archief

Tijd — 2020

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Over — 2017

Rotterdam Architectuurprijs (2017) Over is ontwikkeld voor het Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) project Hooidrift 54-80, een straat in het westen van Rotterdam. Dit huizenblok is bijzonder want het won de Rotterdam Architectuurprijs in 2017. Over is gestraald uit Chinees grijs hardsteen en rood geaderd marmer, materialen, die al voor het huizenblok voorzien waren. Is de voorgevel een grens of overgangszone? Uitgangspunt voor Over was: (hoe) is de gevel een grens of overgangszone tussen verscheidene domeinen? De suggestie van Tsead Bruinja om woorden waarin het voorzetsel ‘over’ voorkomt te gebruiken, gaf de doorslag voor het werk. Het idee is laagdrempelig en toegankelijk en de verzameling over-woorden bleek verrassend groot. De veertien huishoudens gaven aan welke woorden wel en niet hun voorkeur hebben. Dat resulteerde in deze groep van 26 woorden: | OVERSTEEK | HAASJE-OVER | OVER EN WEER | DAARTEGENOVER | OVERDWARS | OVERDWALEN | OVERROMPELEN | WAAROVER | OVERANDER | OVERWOLKEN | OVERWEGEN | OVERGAVE | ONOVERTROFFEN | OVERHOOP | OVERZOMEREN | OVERZIEN | OVERWINTEREN | KLAAR-OVER | OVERPEINZING | OVEROEVER | ZEEROVER | OVERZEE | OVERKOMEN | OVERDRAGEN | OVERSTIJGEN | OVEREIND | Deze vaak poëtische woorden zijn toegepast in venster- en zitbanken, garage- en entree- en bergingsdeurdorpels waardoor ze één verzameling vormen. Weefsel Het ontwerp van de letters is gebaseerd op weefsel. In de verticale lijnvormige schering worden de letters gevormd door horizontale inslagen. Van Ham ontwierp een alfabet van kapitalen met twee letterhoogtes, die gegritstraald werden. De ruimte rond de woorden is verlucht met grafische patronen in het weefsel — voor iedere toepassing een andere invulling en dichtheid - geheel naar de wens van de individuele bewoners van het huis. De Overkrant Voor de feestelijke onthulling van het project maakten een klein team van bewoners en Milou van Ham de Overkrant met daarin interviews met verschillende straatbewoners, waaronder de overburen....

Onverflout — 2017

Een iconisch kunstobject op de historische Keerdijk in Den Dungen, gemeente Sint-Michielsgestel. Het is een landmark van waaruit bezoekers het omringende landschap met sporen van de geschiedenis kunnen ervaren....

Daar is de lucht — 2016

Nadat de bewoners twee jaar lang overlast trotseerden van een grootschalige ophoging van de grond in hun wijk nam een zeskoppige bewonerscommissie initiatief voor een kunstopdracht. Overleg met deze Botenbuurtbewoners kwam tot stand tijdens diverse bijeenkomsten. Uit drie schetsontwerpen koos deze commissie voor het mijne en tijdens het werkproces voor het definitieve ontwerp gaven ze openhartig en betrokken input voor de teksten en objecten in de negen meter hoge stalen boom....

Rozen en beton — 2016

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Ideaal! — 2013

Parelval Toen de Zuid Rotterdamse woonwijk Pendrecht in de jaren ‘50 werd opgeleverd, gold deze als een parel van de wederopbouw. Toeristen kwamen uit het hele land voor dit moderne ontwerp van Bauhaus-architect Lotte Stam-Beese. Zij bracht hier Bauhaus-idealen in de praktijk, die ze had getoetst in de Sovjet-Unie en aan de planologische visie van het CIAM onder leiding van Le Corbusier. Eind vorige eeuw was van de oorspronkelijke schoonheid en idealisme weinig meer te zien. Pendrecht heeft een grote val meegemaakt. Het zou de op een na grootste probleemwijk van Nederland worden. Daardoor leverde de geplande opknapbeurt van rond de eeuwwisseling veel discussie op over nut en schuld van architectuur en de toepasbaarheid van idealisme. Utopieën en idealen Milou van Ham werkte voor Raamvertellingen De Stroken met idealen van toen en nu, van persoonlijke, collectieve en universele aard. Deze inhoud vormt een geslaagde samenhang met het werk van Jan van der Pavert. Hij tekende een reeks voorstellingen die allemaal laten zien hoe vroeger, in de jaren na 1945, de toekomst werd voorgesteld: utopische landschappen. Van Ham maakte veellagige tekstkunstwerken die aanzetten tot reflectie op idealen van jezelf, mensengroepen en samenlevingen. Per raam zijn (v.l.n.r.) de volgende vier tekstlagen aangebracht: 1. Zeven tekstfragmenten uit de ‘klassieke’ literatuur en woningwet: Gilgamesj-epos / Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, Amnesty International / De ideale staat, Plato / Geschiedenis en utopie, E.M. Cioran / Utopia, Thomas More / Woningwet / Het versteende tentenkamp, Carel Weeber. 2. De zeven letters van het woord EENVOUD. 3. Zeven zogenaamde tritsen: Vertrek  reis  aankomst / Vrijheid  gelijkheid  broederschap / Het schone  het goede  het ware / Ja  misschien  nee / Nergens  ergens  overal / Punt  lijn  vlak / Ik  wij  iedereen. 4. Zeven ‘aansporingen’: Doe wel en zie niet om / Spoor aan / Laat me / Adem in adem uit / Geen woorden maar daden / Houd moed / Attentie aandacht. Ambachtelijk gespoten glas-email De veertien portiekramen van de appartementsgebouwen, zeven voor elke kunstenaar, Van der Pavert boven en Van Ham beneden, zijn uitgevoerd in ambachtelijk gespoten glas-email....

Zigzag, glimlach — 2013

Meanderend Dit werk is gemaakt voor een groot nieuwbouwproject in De Schrijversbuurt in Leiden. Op de achthonderd meter lange witte doorlopende diepe en hoge prefab betonnen luifels van de woonblokken prijken poëtische zinnen, die met de woningen mee door de wijk slingeren. Hoe je ook door de buurt loopt, de zinnen zijn steeds schakelbaar. Tsead Bruinja en Milou van Ham werken voor de eerste keer samen Samen met de dichter Tsead Bruinja schreef Van Ham de teksten. Het was de eerste keer dat zij samenwerkten. Daarvoor zochten zij aansluiting bij de omgeving van de buurt en gebruikten lokale inspiratiebronnen zoals: kinderbuitenspelen, fantasie, leven, wonen en liefde, herhalingen (klankrijm) geluiden, herinneringen, waarneming: wie of wat is er zoal op straat? Een puzzel met hindernissen Al snel werd duidelijk dat je een tekst niet zomaar van links naar rechts op een gevel in een huizenblok, in een straat, in een wijk kunt plaatsen. Van Ham en Bruinja schreven de tekst blok voor blok, straat voor straat in de door de architectuur bepaalde lengte van de betonnen witte luifels zodat de letters zouden passen. Dat was een puzzel met een aantal hindernissen: de meeste straten worden onderbroken door een zijstraat. Tevens heeft het appartementencomplex soms verdiepingen en daardoor twee boven elkaar liggende luifels. Blokje om De letters, die in samenwerking met Moniek Driesse zijn ontwikkeld, zijn in één aaneengesloten lijn ‘geschreven’. Van het uniek voor Zigzag, glimlach ontworpen font Blokje Om wilden zij dat het beweging verbeeldt. De lettervorm refereert aan de hoek waarin de daken zijn geplaatst. Aan het ‘rechte’ basisalfabet voegden zij twee varianten toe waardoor een levendig letterbeeld ontstaat. Interpunctie door kleur In de tekst komt geen enkele hoofdletter, komma of punt voor. De verschillende kleuren zorgen voor interpunctie. Elke zin begint met een donkergrijs woord. De andere woorden zijn lichtgrijs, behalve de woorden voor of na een (afwezige) komma, die zijn champagnekleurig....

Han Nefkens, 10 jaar mecenas | Het boek — 2011

Het boek Bij de tentoonstelling Han Nefkens / 10 jaar mecenas verzorgde Milou van Ham de gelijknamige publicatie. De opening van de tentoonstelling viel samen met de presentatie van een omvangrijke overzichtscatalogus. De 46 korte teksten, door Han Nefkens zelf geschreven, gunnen de lezer een intieme blik in Nefkens’ leven als mecenas en geven inzicht in de totstandkoming van zijn mecenaat. Alle activiteiten, kunstwerken en 'pijlers' van Han Nefkens eerste 10 jaar mecenaat werden door Van Ham gerangschikt van de laatste (de tentoonstelling en het boek, 2011) tot en met de eerste (2001)....

Han Nefkens, 10 jaar mecenas | De tentoonstelling — 2011

Een publicatie en presentatie voor Museum Boijmans Van Beuningen In opdracht van Museum Boijmans Van Beuningen en in goed overleg met Han Nefkens ontwierp Milou van Ham een publicatie en een tentoonstelling getiteld Han Nefkens / 10 jaar mecenas. Han Nefkens gaf Van Ham aan dat hij het hardnekkige beeld dat de H+F Collectie belangrijker werd geacht dan zijn andere activiteiten als mecenas, graag genuanceerder voor het voetlicht wilde brengen. Dat deed Van Ham door zijn activiteiten te structureren én gelijk te stellen. Vervolgens bracht ze die onder in zeven pijlers: ArtAids, H+F Mecenaat, Fundació Han Nefkens, H+F Collectie, H+F Fashion on the Edge, H+F Curatorial Grant en Han Nefkens als auteur. Deze pijlers vormen de hoofdstructuur van het boek en de tentoonstelling. In de tentoonstelling in het entreegebied van het museum maakte de bezoeker kennis met de wereld van Han Nefkens en de initiatieven die hij de afgelopen tien jaar heeft opgezet. Er waren video-interviews te zien waarin kunstenaars, ontwerpers en curatoren vertellen over de kansen die zijn mecenaat hen heeft geboden. Ook was er een interview te zien met Han Nefkens door journaliste en presentatrice Hanneke Groenteman. Op fotobehang was, in omgekeerde chronologische volgorde, een overzicht van de activiteiten van Han Nefkens van 2011 tot 2001 op drie lange wanden te zien. Een kopse muur in de tentoonstellingsruimte was gewijd aan de publicaties van wat tegenwoordig de Han Nefkens Foundation heet, tevens een roman en bundels van Han Nefkens en natuurlijk het overzichtsboek. De opening van de tentoonstelling viel samen met de presentatie van een omvangrijke overzichtscatalogus getiteld Han Nefkens / 10 jaar mecenas. De 46 korte teksten, door Han Nefkens zelf geschreven, gunnen de lezer een intieme blik in Nefkens’ leven als mecenas en geven inzicht in de totstandkoming van zijn mecenaat....

XXX — 2011

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....