Archief

Lucky Numbers — 2020

Lievelingsgetal In opdracht van de familie Bosman in Spangen, een wijk in het westen van Rotterdam, maakte Milou Van Ham het autonome werk Lucky Numbers. De ouders en twee opgroeiende kinderen, wilden hun lievelingsgetallen (4, 11, 17, 23) verbeeld zien. Van Ham koos voor vier vierkante vellen papier. Constructieve gaten De technisch ogende zelfontworpen cijfers, tegen een lichte of donkere achtergrond, zijn 'gezet' in een strak ontwerp. Uitgangspunt voor Lucky Numbers is een raster van gelijkbenige driehoeken. Normaal is een gat in een kunstwerk een beschadiging en destructief. Bij Van Ham is een gat en zeker duizenden gaatjes constructief omdat ze noodzakelijk zijn om letters zichtbaar te maken. De handmatig in het papier geprikte gaatjes geven Lucky Numbers een zachte, warme uitstraling. Het gebruik van gaatjes om een beeld te creëren is tijdrovend en arbeidsintensief. Samen met een hulpteam prikte zij zo'n zestigduizend gaatjes in vier verschillende dichtheden per driehoek: 0, 25, 70 of 200 gaten....

Tijd — 2020

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Het hertje — 2018

Handmatig, mét de computer Tijdens de eerste bespreking over een kunstwerk voor de ruit in hun haldeur, deden de particuliere opdrachtgevers, onder andere deze uitspraak “We vinden een ouderwets, gezandstraald hertje ook mooi." Hierbij doelden zij op ouderwetse gedecoreerde ramen. Dát hertje  leidde tot het definitieve ontwerp. Omdat Van Ham bij voorkeur niet figuratief werkt, doch bijna altijd met taal - taal is haar medium - heeft ze de woorden HET HERTJE gebruikt. De tekst is in kapitalen aan de voor- en weerszijde aangebracht. Door deze inversie ontstaat diepte. De arceringen zijn handmatig direct met de computer gecreëerd. H E T  • H E R T J E (On)doorzichtig De ruimte rond de letters is met zigzaglijnen opgevuld. Hierdoor wordt het kunstwerk dynamisch. Het werk voldoet daarmee aan een tweede verzoek om de doorkijk vanuit de woning naar de hal zoveel mogelijk te beperken. Desalniettemin moest het glas lichtdoorlatend zijn....

Over — 2017

Rotterdam Architectuurprijs (2017) Over is ontwikkeld voor het Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) project Hooidrift 54-80, een straat in het westen van Rotterdam. Dit huizenblok is bijzonder want het won de Rotterdam Architectuurprijs in 2017. Over is gestraald uit Chinees grijs hardsteen en rood geaderd marmer, materialen, die al voor het huizenblok voorzien waren. Is de voorgevel een grens of overgangszone? Uitgangspunt voor Over was: (hoe) is de gevel een grens of overgangszone tussen verscheidene domeinen? De suggestie van Tsead Bruinja om woorden waarin het voorzetsel ‘over’ voorkomt te gebruiken, gaf de doorslag voor het werk. Het idee is laagdrempelig en toegankelijk en de verzameling over-woorden bleek verrassend groot. De veertien huishoudens gaven aan welke woorden wel en niet hun voorkeur hebben. Dat resulteerde in deze groep van 26 woorden: | OVERSTEEK | HAASJE-OVER | OVER EN WEER | DAARTEGENOVER | OVERDWARS | OVERDWALEN | OVERROMPELEN | WAAROVER | OVERANDER | OVERWOLKEN | OVERWEGEN | OVERGAVE | ONOVERTROFFEN | OVERHOOP | OVERZOMEREN | OVERZIEN | OVERWINTEREN | KLAAR-OVER | OVERPEINZING | OVEROEVER | ZEEROVER | OVERZEE | OVERKOMEN | OVERDRAGEN | OVERSTIJGEN | OVEREIND | Deze vaak poëtische woorden zijn toegepast in venster- en zitbanken, garage- en entree- en bergingsdeurdorpels waardoor ze één verzameling vormen. Weefsel Het ontwerp van de letters is gebaseerd op weefsel. In de verticale lijnvormige schering worden de letters gevormd door horizontale inslagen. Van Ham ontwierp een alfabet van kapitalen met twee letterhoogtes, die gegritstraald werden. De ruimte rond de woorden is verlucht met grafische patronen in het weefsel — voor iedere toepassing een andere invulling en dichtheid - geheel naar de wens van de individuele bewoners van het huis. De Overkrant Voor de feestelijke onthulling van het project maakten een klein team van bewoners en Milou van Ham de Overkrant met daarin interviews met verschillende straatbewoners, waaronder de overburen....

Onverflout — 2017

Een iconisch kunstobject op de historische Keerdijk in Den Dungen, gemeente Sint-Michielsgestel. Het is een landmark van waaruit bezoekers het omringende landschap met sporen van de geschiedenis kunnen ervaren....

Daar is de lucht — 2016

Nadat de bewoners twee jaar lang overlast trotseerden van een grootschalige ophoging van de grond in hun wijk nam een zeskoppige bewonerscommissie initiatief voor een kunstopdracht. Overleg met deze Botenbuurtbewoners kwam tot stand tijdens diverse bijeenkomsten. Uit drie schetsontwerpen koos deze commissie voor het mijne en tijdens het werkproces voor het definitieve ontwerp gaven ze openhartig en betrokken input voor de teksten en objecten in de negen meter hoge stalen boom....

Rozen en beton — 2016

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Zigzag, glimlach — 2013

Meanderend Dit werk is gemaakt voor een groot nieuwbouwproject in De Schrijversbuurt in Leiden. Op de achthonderd meter lange witte doorlopende diepe en hoge prefab betonnen luifels van de woonblokken prijken poëtische zinnen, die met de woningen mee door de wijk slingeren. Hoe je ook door de buurt loopt, de zinnen zijn steeds schakelbaar. Tsead Bruinja en Milou van Ham werken voor de eerste keer samen Samen met de dichter Tsead Bruinja schreef Van Ham de teksten. Het was de eerste keer dat zij samenwerkten. Daarvoor zochten zij aansluiting bij de omgeving van de buurt en gebruikten lokale inspiratiebronnen zoals: kinderbuitenspelen, fantasie, leven, wonen en liefde, herhalingen (klankrijm) geluiden, herinneringen, waarneming: wie of wat is er zoal op straat? Een puzzel met hindernissen Al snel werd duidelijk dat je een tekst niet zomaar van links naar rechts op een gevel in een huizenblok, in een straat, in een wijk kunt plaatsen. Van Ham en Bruinja schreven de tekst blok voor blok, straat voor straat in de door de architectuur bepaalde lengte van de betonnen witte luifels zodat de letters zouden passen. Dat was een puzzel met een aantal hindernissen: de meeste straten worden onderbroken door een zijstraat. Tevens heeft het appartementencomplex soms verdiepingen en daardoor twee boven elkaar liggende luifels. Blokje om De letters, die in samenwerking met Moniek Driesse zijn ontwikkeld, zijn in één aaneengesloten lijn ‘geschreven’. Van het uniek voor Zigzag, glimlach ontworpen font Blokje Om wilden zij dat het beweging verbeeldt. De lettervorm refereert aan de hoek waarin de daken zijn geplaatst. Aan het ‘rechte’ basisalfabet voegden zij twee varianten toe waardoor een levendig letterbeeld ontstaat. Interpunctie door kleur In de tekst komt geen enkele hoofdletter, komma of punt voor. De verschillende kleuren zorgen voor interpunctie. Elke zin begint met een donkergrijs woord. De andere woorden zijn lichtgrijs, behalve de woorden voor of na een (afwezige) komma, die zijn champagnekleurig....

XXX — 2011

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Werf Waarheen — 2011

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....