Archief

Flarden — 2006

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Zonder titel — 2006

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Zonder titel — 2005

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Inkervingen — 2005

Drost + Van Veen architecten vroegen me een kunstwerk te maken voor twee autobruggen uit een familie van negen bruggen in bedrijventerrein De President in Hoofddorp. Hun bruggenontwerp is gebaseerd op twee landschapstypen: park en polder. De witte stalen bruggen zijn stoer geknikt en voorzien van bijzonder hekwerk: variaties met houten stammen (dik, dun, kort, lang). Het parkachtige was voor mij het aanknopingspunt. Ik ging inkervingen verzamelen. Door die 'gekerfde' bomen te fotograferen, over te trekken, en te laten laserstralen uit het drie centimeter dikke staal....

Lesen — 2005

Morse Voor het nieuwe kantoor van Bolles+Wilson Architekten, aan de haven van Münster, Duitsland ontwierp Milou van Ham Lesen. Het kunstwerk bestaat uit Morsetekens en is aangebracht op drie lange stroken onderaan de balkons, aan de gevel aan de havenzijde van het gebouw. Het kunstwerk ‘spreekt’ De locatie zelf leidde tot een reeks zinnen. Het kunstwerk ‘spreekt’ over tijd, het begin en einde van ‘levens’ van respectievelijk: een gebouw, het architectenbureau dat het gebouw ontwierp, een kunstwerk, de kunstenaar die het kunstwerk ontwierp, een taal, de uitvinder van die taal, die haven en die stad waarin deze haven ligt. Punten en strepen De tekst, in punten en strepen, is in middelgrijs aangebracht op een donkere, blauwgrijze achtergrond. De driemaal herhaalde woorden ‘Lesen’ zijn in wit uitgevoerd. Lesen — in Morse –.–.– / –. ..– – . –. / – .– –. / … .. . / .–.. . … . –. / –.–.– .– . – –.. – –.–.– / . .. –. / –. . –… .– . ..– –.. . / –.–.– ..– – – ….. –….– / –.–.– / …– – –. / –… – .–.. .–.. . … .– .. .–.. … – –. / –.–.– .– –. –.. – –….– / –.–.– .–.–.– / … .. . / .–.. . … . –. / –.–.– .– . – –.. – –.–.– / . .. –. / –.– ..– –. … – .– . .–. –.– / –.–.– ..– – – ….. –….– / –.–.– / …– – –. / – .. .–.. – ..– / …– .– –. / …. .– – / –.–.– .– –. –…. ….– –….– / –.–.– .–.–.– / … .. . / .–.. . … . –. / –.–.– .– . – –.. – –.–.– / – – .–. … . / –.– – –.. . / –.–.– .– –.. …– –… –….– ..– – – – –.–.– / …– – –. / … .– – ..– . .–.. / – – .–. … . / –.–.– .– –… –. .– –….– .– –.. –… ..– –.–.– .–.–.– / –.–.– .– . – –.. – –.–.– /...

Autonome typografie voor ‘Het jaar rond met Hans Bol’ — 2004

Een installatie voor de vides, een wand, zaalteksten en titelborden in de tentoonstelling Het jaar rond met Hans Bol in Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Twee vides van het prentenkabinet zijn bekleed met getallenreeksen. De grote vide is gevuld met getallen 1 tot en met 365 (dagen in een jaar). In de kleinere vide zien we getallen 1 tot en met 60 (seconden in een minuut en minuten in een uur). De Nederlandstalige teksten voor de zaalteksten en titelborden zijn uitgevoerd in goudkleurig folie, de Engelstalige in zilverkleurig folie. Alle getallen verschijnen in de andere kleur: de Nederlandse telwoorden in zilver, de Engelse in goud. Telwoorden zijn jaartallen, delen van titels, cijfers, ook als ze voluit geschreven zijn, zoals de ‘III’ in Gillis III van Coninxloo en ‘Twaalf’ in de Twaalf Maanden. Voor de Twaalf Maanden verdiepte Van Ham zich in kalenders en daarmee samenhangende zaken. THIMO TE DUITS, DESTIJDS CONSERVATOR VORMGEVING EN KUNSTNIJVERHEID, OVER DE BIJDRAGE VAN VAN HAM Voor de tentoonstelling Het jaar rond met Hans Bol kreeg Milou van Ham de open uitnodiging om een installatie te maken voor twee wanden in het prentenkabinet van Museum Boijmans Van Beuningen. Deze zou de presentatie van 16de eeuwse prenten en tekeningen van Hans Bol omarmen. Zij leverde in korte tijd een zilveren/gouden universum van dagen, weken, maanden, seizoenen, jaargetijden en jaren. Ook nam zij de vormgeving van zaalteksten e.d. in het ontwerp op. Niemand kon de tentoonstelling verlaten zonder in deze kosmos ondergedompeld te worden en goed geïnformeerd te zijn over de historiografie van de maanden van het jaar en de seizoenen. Het succes van deze tentoonstelling was de opmaat voor regelmatige samenwerking waarbij ordening en betekenis van cruciaal belang zouden zijn....

Meten is weten — 2004

KORT Stichting Vedute stelt visuelen de vraag om een persoonlijke uitspraak te doen over het begrip ’ruimte’. Elk antwoord resulteert steevast in een ’manuscript’ dat past binnen het formaat van 7.0 x  32.0 x 44.0 cm. Mijn allersimpelste antwoord op de opdracht van Vedute luidt: Ik wil weten hoeveel ruimte ik, mijn lichaam inneemt? Wat is mijn volume? En daaruit voortvloeiend: wat is de verhouding van het Van Ham-volume tot het Vedute-volume? En vice versa? En wat is mijn soortelijke massa, mijn dichtheid? En wat is de verhouding van de Van Ham-dichtheid tot de Vedute-dichtheid en vice versa? Na gestuntel in verschillende badkuipen sprak ik mijn broer Eric, destijds werkzaam bij Polaroid (Europa) B.V. in Enschede, over mijn plannen. Hij maakte het mogelijk metingen uit te voeren met een hoge precisie van ongeveer 0.1% op de afdeling reagent manufacturing bij Polaroid. ZEER UITGEBREID Eindrapport door Eric van Ham, Polaroid, Enschede. Verhoudingen van massa, volume en dichtheid van Milou van Ham ten opzichte van Vedute. Inleiding Stichting Vedute vroeg beeldend kunstenaar Milou van Ham (mijn zus) vanuit haar vakgebied een persoonlijke uitspraak te doen over het begrip ’ruimte’. Stichting Vedute stelt deze vraag sinds 1991 aan architecten, beeldend kunstenaars, (grafisch) ontwerpers en andere ’visuelen’. Elk antwoord dat wordt vormgegeven, resulteert in een ’manuscript’ dat in ieder geval moet passen binnen het formaat van 7.0 x  32.0 x 44.0 cm. Het antwoord van Milou op de opdracht van Vedute is allersimpelst: "Ik wil weten hoeveel ruimte ik, mijn lichaam inneemt? Wat is mijn volume? En daaruit voortvloeiend: wat is de verhouding van het Van Ham-volume tot het Vedute-volume? En vice versa? En wat is mijn soortelijke massa, mijn dichtheid? En wat is de verhouding van de Van Ham-dichtheid tot de Vedute-dichtheid en vice versa?" Toen Milou mij vertelde hoe zij in bad met kannen water haar volume had bepaald en op de weegschaal van de sportschool haar gewicht, was mijn eerste reactie dat dit een stuk nauwkeuriger moest kunnen. Ik wist dat met de weegschalen van de afdeling reagent manufacturing bij Polaroid (Europa) B.V. in Enschede een hoge precisie gehaald kan worden van ongeveer 0.1%. Nadat ik uitgesproken had dat dit een stuk...

Bloemlezing — 2002

Voor Geer Pouls, de eigenaar van bloemenzaak en galerie Brutto Gusto (destijds in Rotterdam, nu in Berlijn) ontwierp ik inpakpapier als bloembollenvelden met Nederlandstalige liedteksten waarin bloemen de glansrijke hoofdrol spelen. De kleurenpracht van bloemen is ‘vertaald’ in heldere achtergrond(druk)kleuren waarbij de tekst is uitgespaard....

Geen titel (Strandwand) — 2001

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Vragen en antwoorden — 2000

ZESTIEN VRAGEN EN ELFHONDERDACHTENVIJFTIG ANTWOORDEN Elfhonderachtenvijftig leerlingen van het Edison-college, een scholengemeenschap in Apeldoorn, vulden op 6 en 7 maart 2000 de door kunstcommissie en mij opgestelde vragenlijst in. De op de voorgevel aangebrachte voornamen werden medio september 2000 aangeleverd vanuit het bestand van de leerlingen-administratie. Per vraag zijn alle antwoorden integraal op fysieke onderdelen van het schoolgebouw aangebracht, waarbij naast glas en beton ook lichtkranten en screensavers drager zijn. Het formaat van de drager bepaalt het letterformaat. Alle antwoorden zijn, mét behoud van taalfouten, integraal aangebracht op zestien verschillende locaties verspreid door het schoolgebouw: 1. Wat is je voornaam. Op de hoofdentree: folie op glas. 2. Wat houd je de laatste twee, drie dagen het meest bezig? Op een liftmuur, bouwlaag 1: latex op latex. 3. Waarover heb je het meest ruzie? Op een liftmuur, bouwlaag 2: latex op latex. 4. Wat is volgens jou het mooiste wat er is? Op een liftmuur, bouwlaag 3: latex op latex. 5. Wat is verliefdheid voor jou? Op de oostelijke kop van de binnenstraat, doorlopend over drie bouwlagen, met zicht op park: folie op glas. 6. Wie is je grote held of voorbeeld? Westelijke kop van de binnenstraat, doorlopend over drie bouwlagen, met zicht op park: folie op glas. 7. Waarover maak je je het meest zorgen? Schoonmetselwand oudbouw van de binnenstraat, links. In de lichtkrant, groen. 8. Wat is je grootste wens, of: waar droom je van? Schoonmetselwand oudbouw van de binnenstraat, rechts. In de lichtkrant, geel. 9 + 10. Wat is jouw beste/slechtste karakter-eigenschap? In vide van de aula oudbouw: folie op glas. 11. Wat eet je het allerliefst? Op de restaurantmuur: folie op acryllak. 12. Wat maakt je het meest onzeker? In de mediatheek en het studiehuis. Op screensavers, groen. 13. Wat maakt je het meest blij? In de mediatheek en het studiehuis. Op screensavers blauw. 14. Wat is je favoriete kledingstuk? In een studieruimte, links: folie op glas. 15. Wat vind je het meest gekke, rare Nederlandse woord? In een studieruimte, rechts: folie op glas. 16. Welke eigenschap hoort bij een goede docent? In de personeelsruimte: latex op schoon beton. ...