Archief

Tijd — 2020

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Onverflout — 2017

Een iconisch kunstobject op de historische Keerdijk in Den Dungen, gemeente Sint-Michielsgestel. Het is een landmark van waaruit bezoekers het omringende landschap met sporen van de geschiedenis kunnen ervaren....

Ma(r)king Time — 2014

Het vel is verdeeld in veertig delen: elk deel staat voor een uur van een werkdag en de datum (van MON 8.12.2014, 09:00 tot FRI 12.12.2014, 17:00) waarop het stuk papier is geprikt, én een tijdgerelateerde quote uit een boek van PrintRoom. Wie bij Printroom een boek koopt waar een quote uit is geciteerd, krijgt dát vel papier erbij cadeau. Ma(r)king Time is mede mogelijk gemaakt met een financiële bijdrage van CBK Rotterdam — Regeling Onderzoeks- en Ontwikkelingssubsidies....

Ideaal! — 2013

Parelval Toen de Zuid Rotterdamse woonwijk Pendrecht in de jaren ‘50 werd opgeleverd, gold deze als een parel van de wederopbouw. Toeristen kwamen uit het hele land voor dit moderne ontwerp van Bauhaus-architect Lotte Stam-Beese. Zij bracht hier Bauhaus-idealen in de praktijk, die ze had getoetst in de Sovjet-Unie en aan de planologische visie van het CIAM onder leiding van Le Corbusier. Eind vorige eeuw was van de oorspronkelijke schoonheid en idealisme weinig meer te zien. Pendrecht heeft een grote val meegemaakt. Het zou de op een na grootste probleemwijk van Nederland worden. Daardoor leverde de geplande opknapbeurt van rond de eeuwwisseling veel discussie op over nut en schuld van architectuur en de toepasbaarheid van idealisme. Utopieën en idealen Milou van Ham werkte voor Raamvertellingen De Stroken met idealen van toen en nu, van persoonlijke, collectieve en universele aard. Deze inhoud vormt een geslaagde samenhang met het werk van Jan van der Pavert. Hij tekende een reeks voorstellingen die allemaal laten zien hoe vroeger, in de jaren na 1945, de toekomst werd voorgesteld: utopische landschappen. Van Ham maakte veellagige tekstkunstwerken die aanzetten tot reflectie op idealen van jezelf, mensengroepen en samenlevingen. Per raam zijn (v.l.n.r.) de volgende vier tekstlagen aangebracht: 1. Zeven tekstfragmenten uit de ‘klassieke’ literatuur en woningwet: Gilgamesj-epos / Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, Amnesty International / De ideale staat, Plato / Geschiedenis en utopie, E.M. Cioran / Utopia, Thomas More / Woningwet / Het versteende tentenkamp, Carel Weeber. 2. De zeven letters van het woord EENVOUD. 3. Zeven zogenaamde tritsen: Vertrek  reis  aankomst / Vrijheid  gelijkheid  broederschap / Het schone  het goede  het ware / Ja  misschien  nee / Nergens  ergens  overal / Punt  lijn  vlak / Ik  wij  iedereen. 4. Zeven ‘aansporingen’: Doe wel en zie niet om / Spoor aan / Laat me / Adem in adem uit / Geen woorden maar daden / Houd moed / Attentie aandacht. Ambachtelijk gespoten glas-email De veertien portiekramen van de appartementsgebouwen, zeven voor elke kunstenaar, Van der Pavert boven en Van Ham beneden, zijn uitgevoerd in ambachtelijk gespoten glas-email....

Han Nefkens, 10 jaar mecenas | De tentoonstelling — 2011

Een publicatie en presentatie voor Museum Boijmans Van Beuningen In opdracht van Museum Boijmans Van Beuningen en in goed overleg met Han Nefkens ontwierp Milou van Ham een publicatie en een tentoonstelling getiteld Han Nefkens / 10 jaar mecenas. Han Nefkens gaf Van Ham aan dat hij het hardnekkige beeld dat de H+F Collectie belangrijker werd geacht dan zijn andere activiteiten als mecenas, graag genuanceerder voor het voetlicht wilde brengen. Dat deed Van Ham door zijn activiteiten te structureren én gelijk te stellen. Vervolgens bracht ze die onder in zeven pijlers: ArtAids, H+F Mecenaat, Fundació Han Nefkens, H+F Collectie, H+F Fashion on the Edge, H+F Curatorial Grant en Han Nefkens als auteur. Deze pijlers vormen de hoofdstructuur van het boek en de tentoonstelling. In de tentoonstelling in het entreegebied van het museum maakte de bezoeker kennis met de wereld van Han Nefkens en de initiatieven die hij de afgelopen tien jaar heeft opgezet. Er waren video-interviews te zien waarin kunstenaars, ontwerpers en curatoren vertellen over de kansen die zijn mecenaat hen heeft geboden. Ook was er een interview te zien met Han Nefkens door journaliste en presentatrice Hanneke Groenteman. Op fotobehang was, in omgekeerde chronologische volgorde, een overzicht van de activiteiten van Han Nefkens van 2011 tot 2001 op drie lange wanden te zien. Een kopse muur in de tentoonstellingsruimte was gewijd aan de publicaties van wat tegenwoordig de Han Nefkens Foundation heet, tevens een roman en bundels van Han Nefkens en natuurlijk het overzichtsboek. De opening van de tentoonstelling viel samen met de presentatie van een omvangrijke overzichtscatalogus getiteld Han Nefkens / 10 jaar mecenas. De 46 korte teksten, door Han Nefkens zelf geschreven, gunnen de lezer een intieme blik in Nefkens’ leven als mecenas en geven inzicht in de totstandkoming van zijn mecenaat....

XXX — 2011

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Shhhh, vrrr — 2010

Erotiek Voor Küf / Mold, een project waarbij ondernemers en kunstenaars door de organisatie aan elkaar werden gekoppeld, realiseerde Milou van Ham in het Chinees Indisch Surinaams afhaalcentrum Shang-Hai aan de Boergoensestraat in Charlois, Rotterdam Zuid, een uit triplex gelaserd kunstwerk. De tekst is een samenstelling van improvisaties van klassieke Chinese erotische literatuur en haar eigen ervaring. Mevrouw Hu, de eigenares van het restaurant, heeft dit vrije, samengestelde gedicht vertaald en geschreven in karakters in het Mandarijn. De tekens zijn op een donkere houten wand in het afhaalgedeelte geplakt: jij groene draak. ik witte tijger. grote, warme buik en zoekende handen. zachte huid overal, diepzwarte wenkbrauw. we sluiten de dubbele deuren met het gouden slot. wees zo goed, klim in mij. snuiven, likken we onze geur. lichamen zo soepel als gras bewogen door de wind. shhhh, vrrr. vulkaanregen maak mijn wolken week. wat doe je? o, wat doe je daar? o, regen. o, wolken. Bronnen Voor de quotes uit de klassieke Chinese poëzie gebruikte Van Ham de volgende twee publicaties: Robert van Gulik, Sexual life in ancient China, a preliminary survey of Chinese sex and society from ca. 1500 B.C. till 1644 A.D., Leiden: E. J. Brill, 1974 (1e druk: 1961) Yijun Wang, Liefde en wijsheid in het oude China, klassieke Chinese gedichten’, Wageningen: Mulan Hua, 1999 (1e druk). Vertaald uit het Chinees door Yijun Wang....

Specifiek Spijkenisse — 2009

De Lingoflat In Spijkenisse staat aan de Hongerlandsedijk het flatgebouw De Vier Werelden van Mei architects and planners. Het gebouw wordt sinds de oplevering in de volksmond ook wel De Lingoflat genoemd, in navolging van het gelijknamige taalspelprogramma op televisie, Lingo. Het is een langgerekt lichtgrijs appartementencomplex met daarop aan op de uiteinden twee donkergrijze hogere blokken. Buurten Voor de uitvoering van de gevels en balkons werd Milou van Ham in een vroeg stadium betrokken. Dit werd gaandeweg het ontwerpproces een bouwkundige puzzel en is gerealiseerd in nauwe samenwerking met de betonfabrikant. Centraal in zowel het ontwerp van het gebouw als in het kunstwerk staat ‘buurten’, als zelfstandig naamwoord en als werkwoord. Tevens komen verschillende aspecten van de omgeving van Spijkenisse in het kunstwerk naar voren. Drie tekstgroepen Als font gebruikte van Ham het lettertype Andale Mono. Er zijn drie tekstgroepen. De eerste woordlaag bestaat uit grote, verticaal leesbare woorden op de wand van het licht- en donkergrijze blok. Deze zijn samengesteld uit de letters die je kunt maken van de zeven letters en een spatie van het woord Spijkenisse (E, I, K, N, S, P, IJ) voor het lage lichtgrijze blok zoals KNIJPEN / KNIE / PI / SKI / NESSE / IJKEN / INKEEP / EN / PEIS / IS / SNEEP / PEKIN / SNIJS / KNIP /SNEE. Daarnaast zijn er op het donkergrijze blok woorden aangebracht die betrekking hebben op het begrip Oude Maas (A, D, E, M, O, S, U) zoals: SOU / ADEM / ES / ME / DAM / SOMA / OASE / AS / DUO / DAMES / MUS / O. De tweede woordlaag is in kleinere letters uitgevoerd op de gevel en is van dichtbij leesbaar. In deze woordverzameling komt de identiteit van Spijkenisse tot haar recht: zoals het uitzicht vanuit de appartementen, werkwoorden omtrent communicatie, weertypen, in de Oude Maas voorkomende vissoorten en namen van omliggende polders. Voor de derde woordlaag is uitgegaan van de vrij algemene vraag “Waar praat je over met je buren?” Dit vroeg Van Ham aan bekenden van haar en aan Spijkenissers. De grote hoeveelheid antwoorden op deze vraag zijn aan de onderzijden van de...

Voor Lotte — 2009

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Show and Hide — 2007

Sunshine House -— een zorgcentrum in Southwark, Londen Naast Jacqueline Poncelet (woont/werkt in Londen) kreeg Milou van Ham de opdracht om een kunstwerk te maken voor het Sunshine House in Londen. Dit zorgcentrum biedt geïntegreerde diensten van verschillende bureaus voor dagbehandeling aan kinderen van 0-19 met speciale behoeften. Binnen versus buiten De gevels van het gebouw zijn opgetrokken uit robuuste, zwarte baksteen die de kinderen een gevoel van veiligheid biedt. Vanaf de straatzijde zie je de drie helder gekleurde vides, in rood, geel en groen, die fungeren als eye-catchers in het gebouw voor passanten buiten én de gebruikers binnen. Van Ham ziet een parallel met deze visie op het gebouw en het feit dat de belangrijkste gebruikers, de kinderen, met hun ziekte ervaringen hebben die gezonde kinderen niet kennen. Je weet nu eenmaal niet wat zich binnen de ander afspeelt. Dat geldt in bewustere mate voor de kinderen en hun familie die soms jarenlang dit gebouw bezoeken voor therapie en consulten. In de rode vide zijn de volgende woorden te lezen: HIDE / SHOW / OPEN / LOVE / CLEAR / COVER / SECRET in de grote gele: ABOVE / UP / BETWEEN / INSIDE / THROUGH / DOWN / BELOW en in de groene: boo! / buzzzz / hummm / whhheeeee / shhhhhhhhhh Het voorstel om met het thema ‘Show and Hide’ te willen werken werd goed ontvangen. Het thema relateert aan de dubbelzinnigheid van dingen: voor en achter, binnen en buiten, het onbekende en het geheime ten opzichte van het voor de hand liggende. ...