Archief

Zonder titel — 2008

Liefdewerk oud papier Dit werk is gemaakt voor een presentie en publicatie van Onomatopee Projects uit Eindhoven. Freek Lomme vroeg Van Ham om mee te doen aan het project Kapitale K. Er werd geen honorarium in het vooruitzicht gesteld, met andere woorden kunst voor niks. Het gezegde ‘Liefdewerk oud papier’ is gestempeld op een aantal krantenpagina’s met toevalligerwijze de eerste nieuwsberichten over de financiële crisis van 2008. De letters zijn door Van Ham zelf ontworpen. Ze zijn ontstaan door stempels te maken van gegoten letters in was. Daarna maakte zij gipsafdrukken waar vervolgens de siliconen stempels van konden worden gemaakt. Krantenkoppen van 18 september 2008 De gebruikte kranten van donderdag 18 september 2008 zijn: Die Zeit. Kop op bestempelde voorpagina: ”Zivilisiert den Kapitalismus!”. Financieel Dagblad. Kop op bestempelde voorpagina: ”Crisis op Wall Street infecteert financiële markten wereldwijd”. De Volkskrant. Kop op bestempelde voorpagina: ”Implosie van het kapitalisme”. De editie bestaat uit een oplage van 9 stuks....

Zonder titel — 2005

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Synoniemen Antoniemen — 2005

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri consequat an. Eius lorem tincidunt vix at, vel pertinax sensibus id, error epicurei mea et. Mea facilisis urbanitas moderatius id....

Lesen — 2005

Morse Voor het nieuwe kantoor van Bolles+Wilson Architekten, aan de haven van Münster, Duitsland ontwierp Milou van Ham Lesen. Het kunstwerk bestaat uit Morsetekens en is aangebracht op drie lange stroken onderaan de balkons, aan de gevel aan de havenzijde van het gebouw. Het kunstwerk ‘spreekt’ De locatie zelf leidde tot een reeks zinnen. Het kunstwerk ‘spreekt’ over tijd, het begin en einde van ‘levens’ van respectievelijk: een gebouw, het architectenbureau dat het gebouw ontwierp, een kunstwerk, de kunstenaar die het kunstwerk ontwierp, een taal, de uitvinder van die taal, die haven en die stad waarin deze haven ligt. Punten en strepen De tekst, in punten en strepen, is in middelgrijs aangebracht op een donkere, blauwgrijze achtergrond. De driemaal herhaalde woorden ‘Lesen’ zijn in wit uitgevoerd. Lesen — in Morse –.–.– / –. ..– – . –. / – .– –. / … .. . / .–.. . … . –. / –.–.– .– . – –.. – –.–.– / . .. –. / –. . –… .– . ..– –.. . / –.–.– ..– – – ….. –….– / –.–.– / …– – –. / –… – .–.. .–.. . … .– .. .–.. … – –. / –.–.– .– –. –.. – –….– / –.–.– .–.–.– / … .. . / .–.. . … . –. / –.–.– .– . – –.. – –.–.– / . .. –. / –.– ..– –. … – .– . .–. –.– / –.–.– ..– – – ….. –….– / –.–.– / …– – –. / – .. .–.. – ..– / …– .– –. / …. .– – / –.–.– .– –. –…. ….– –….– / –.–.– .–.–.– / … .. . / .–.. . … . –. / –.–.– .– . – –.. – –.–.– / – – .–. … . / –.– – –.. . / –.–.– .– –.. …– –… –….– ..– – – – –.–.– / …– – –. / … .– – ..– . .–.. / – – .–. … . / –.–.– .– –… –. .– –….– .– –.. –… ..– –.–.– .–.–.– / –.–.– .– . – –.. – –.–.– /...

Autonome typografie voor ‘Het jaar rond met Hans Bol’ — 2004

Een installatie voor de vides, een wand, zaalteksten en titelborden in de tentoonstelling Het jaar rond met Hans Bol in Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Twee vides van het prentenkabinet zijn bekleed met getallenreeksen. De grote vide is gevuld met getallen 1 tot en met 365 (dagen in een jaar). In de kleinere vide zien we getallen 1 tot en met 60 (seconden in een minuut en minuten in een uur). De Nederlandstalige teksten voor de zaalteksten en titelborden zijn uitgevoerd in goudkleurig folie, de Engelstalige in zilverkleurig folie. Alle getallen verschijnen in de andere kleur: de Nederlandse telwoorden in zilver, de Engelse in goud. Telwoorden zijn jaartallen, delen van titels, cijfers, ook als ze voluit geschreven zijn, zoals de ‘III’ in Gillis III van Coninxloo en ‘Twaalf’ in de Twaalf Maanden. Voor de Twaalf Maanden verdiepte Van Ham zich in kalenders en daarmee samenhangende zaken. THIMO TE DUITS, DESTIJDS CONSERVATOR VORMGEVING EN KUNSTNIJVERHEID, OVER DE BIJDRAGE VAN VAN HAM Voor de tentoonstelling Het jaar rond met Hans Bol kreeg Milou van Ham de open uitnodiging om een installatie te maken voor twee wanden in het prentenkabinet van Museum Boijmans Van Beuningen. Deze zou de presentatie van 16de eeuwse prenten en tekeningen van Hans Bol omarmen. Zij leverde in korte tijd een zilveren/gouden universum van dagen, weken, maanden, seizoenen, jaargetijden en jaren. Ook nam zij de vormgeving van zaalteksten e.d. in het ontwerp op. Niemand kon de tentoonstelling verlaten zonder in deze kosmos ondergedompeld te worden en goed geïnformeerd te zijn over de historiografie van de maanden van het jaar en de seizoenen. Het succes van deze tentoonstelling was de opmaat voor regelmatige samenwerking waarbij ordening en betekenis van cruciaal belang zouden zijn....

Meten is weten — 2004

KORT Stichting Vedute stelt visuelen de vraag om een persoonlijke uitspraak te doen over het begrip ’ruimte’. Elk antwoord resulteert steevast in een ’manuscript’ dat past binnen het formaat van 7.0 x  32.0 x 44.0 cm. Mijn allersimpelste antwoord op de opdracht van Vedute luidt: Ik wil weten hoeveel ruimte ik, mijn lichaam inneemt? Wat is mijn volume? En daaruit voortvloeiend: wat is de verhouding van het Van Ham-volume tot het Vedute-volume? En vice versa? En wat is mijn soortelijke massa, mijn dichtheid? En wat is de verhouding van de Van Ham-dichtheid tot de Vedute-dichtheid en vice versa? Na gestuntel in verschillende badkuipen sprak ik mijn broer Eric, destijds werkzaam bij Polaroid (Europa) B.V. in Enschede, over mijn plannen. Hij maakte het mogelijk metingen uit te voeren met een hoge precisie van ongeveer 0.1% op de afdeling reagent manufacturing bij Polaroid. ZEER UITGEBREID Eindrapport door Eric van Ham, Polaroid, Enschede. Verhoudingen van massa, volume en dichtheid van Milou van Ham ten opzichte van Vedute. Inleiding Stichting Vedute vroeg beeldend kunstenaar Milou van Ham (mijn zus) vanuit haar vakgebied een persoonlijke uitspraak te doen over het begrip ’ruimte’. Stichting Vedute stelt deze vraag sinds 1991 aan architecten, beeldend kunstenaars, (grafisch) ontwerpers en andere ’visuelen’. Elk antwoord dat wordt vormgegeven, resulteert in een ’manuscript’ dat in ieder geval moet passen binnen het formaat van 7.0 x  32.0 x 44.0 cm. Het antwoord van Milou op de opdracht van Vedute is allersimpelst: "Ik wil weten hoeveel ruimte ik, mijn lichaam inneemt? Wat is mijn volume? En daaruit voortvloeiend: wat is de verhouding van het Van Ham-volume tot het Vedute-volume? En vice versa? En wat is mijn soortelijke massa, mijn dichtheid? En wat is de verhouding van de Van Ham-dichtheid tot de Vedute-dichtheid en vice versa?" Toen Milou mij vertelde hoe zij in bad met kannen water haar volume had bepaald en op de weegschaal van de sportschool haar gewicht, was mijn eerste reactie dat dit een stuk nauwkeuriger moest kunnen. Ik wist dat met de weegschalen van de afdeling reagent manufacturing bij Polaroid (Europa) B.V. in Enschede een hoge precisie gehaald kan worden van ongeveer 0.1%. Nadat ik uitgesproken had dat dit een stuk...

I am the voice inside your head — 2000

I AM THE VOICE INSIDE YOUR HEAD De onderste zin, de titel van het werk, staat al jaren op een buitenmuur met drie bill board frames. Met graffiti-spray spuit ik, boven deze spookachtige zin, op straat aangetroffen geschreven zinnen in Bergen, aangevuld met een paar uit mijn geheugen. Drie maanden later verdwijnt het werk uit het zicht door de rijzende nieuwbouw waarvan de fundamenten zichtbaar zijn op de foto....

Tatoeage — 1998

Zelfreferentieel Voor een feestelijke uitgave van de FKU (Federatie Kunst Uitleen) ter gelegenheid van de Dag van de kunstuitleen in 1998 heeft Milou van Ham twee zelfreferentiële plaktatoeages ontworpen. Dit is het eerste project waarbij zij het genre van naar zichzelf verwijzend werk uitwerkt. Zeven andere kunstenaars namen ook aan dit project deel: Kamagurka, Joost Swarte, Arjanne Fakkel, Tattoo Bob, Carel Visser, Rosemin Hendriks en John Körmeling. Deze anderen kozen voor een meer traditionele, anekdotische voorstelling. Die van Tattoo Bob is, hoe kan het ook anders, een tribal ontwerp. Het project werd landelijk uitgerold. Tekst Die van Van Ham is de enige met een tekst. Zij maakte er twee, die samen op het vel pasten. “Twee voor de prijs van een”, zoals ze achteraf zelf zegt. De ene bestaat uit het woord TATOEAGE en de andere uit de twee woorden HUID HAAR onder elkaar in een raster van vierkanten. Natuurlijk staat het de drager vrij om Van Hams ontwerp definitief te laten zetten. Maar de meeste liefhebbers zullen voor een klassieke tatoeage kiezen....

Van alles één — 1997

Een van de eerste solotentoonstellingen van Van Ham. Na Pim pam pet vergaart ze meer verzamelingen. Voor deze tentoonstelling gebruikt ze er ongeveer zestig. Ook anderen vraagt ze een (geschreven, talige) verzameling aan te leveren. Zo’n zestig mensen reageren met een verzameling die Van Ham aan de hare toevoegt en daarmee ontwerpt ze behang voor op de muren van alle ruimtes in Villa Alckmaer. De woorden zijn gerangschikt op alfabetische volgorde. De sleutels van de verzamelingen zijn niet gegeven. Door het behang worden de ruimtes van Villa Alckmaer op een bepaalde manier puur gedefinieerd. EEN GREEP UIT Van alles één Aandelen binnenland; aardrijkskundige namen in de poëzie van Borges; afwijkingen in de bouw van paarden; biologische wapens; boomhoedanigheden; composities van Meredith Monk; domheden; drukpunten; fobieën; gemeenslachtige gesubjectiveerde adjectieven; getallen van 0 tot 1000, uitgeschreven; hoofdkrachten; kleurcombinaties in de brieven van Van Gogh; manen in ons zonnestelsel; met het blote oog waarneembare details; metselverbanden; onderdelen houten trap; pornotijdschriften; sprongen; terroristische groepen in de jaren zeventig; tochtige Groningse dorpen; woorden beginnend met -on; ziekten met de naam van de (uit)vinder. TEKST BIJ INGERICHT IN ARCHIPEL, APELDOORN (1996) Voorloper van Van alles één. Taal is een bruikbaar ordeningsprincipe voor de dingen die er zijn in de wereld. Tijdens 'Ingericht' in Archipel bevinden zich op de muren woorden, de elementen van mogelijke categorieën van de dingen die zich voordoen in de wereld. Alle woorden hebben hetzelfde lettertype, dezelfde hoogte en dezelfde kleur. Milou van Ham suggereert uitputtend te zijn, maar toont tegelijkertijd het hachelijke van deze onderneming. Ze gaat associatief en intuïtief noterend, registrerend de ruimte van Archipel rond en laat daarbij dus ook enorme gebieden liggen; de koppelingen zijn associatief. Gestart vanuit een artikel in de Volkskrant over een tienermeisjesbende in Apeldoorn maakt Van Ham omzwervingen langs de hoofdstukken van de Koran, vóórnamen, de afzonderlijke titels van het oeuvre van Marguerite Duras, munteenheden, sporten, commercials, locaties, vlekken, etc. etc. Zoals steden, bomen, ervaringen groeien, zo toont Van Ham in Archipel een spontane wildgroei van categorieën met hun elementen en de zaken die daar vandaan weer in het oog springen, en dus benoembaar zijn. Het beeld levert een wirwar aan verbanden, terwijl de woorden...