Archief

Porselein — 2024

Na een paar weken EKWC is Milou van Ham er eigenlijk wel klaar mee. Niets loopt zoals ze verwachtte, het idee om met klei te weven leidt tot niks, geen van de proeven lijkt te lukken – tot ze begint te experimenteren met vloeibaar porselein. Een fijnmazig web van lijnen, een ellips van woorden met een gat erin zodat het ding niet kapot krimpt. Quick and Dirty, een zin als een mantra. Volg de hand van de kunstenaar, vind een ingang op de tast. Dan overlijdt haar vriendin Lizan Freijsen en zoekt een essentiële waarheid naar woorden: Life and Death. Geschreven in breekbaar porselein zinken letters weg in onderliggende structuren, kanten schetsen van boosheid en verdriet. In een serie plastische, pastelkleurige werken wordt het gemis nog tastbaarder. Connected – Disconnected, de woorden draaien om elkaar heen. Heel en Gebroken, Orde en Chaos, gemaakt met de grootst mogelijke aandacht. Tekst: Nanne op 't Ende ——— English After a couple of weeks at EKWC, artist Milou van Ham is ready to go home. Nothing works out the way she expected, the idea of weaving with clay isn’t leading anywhere, none of the tests are any good, until she starts experimenting with liquid porcelain. A maze of intricately interwoven lines, a flat donut of words with a hole in the middle so the damn thing can shrink. Quick and Dirty: a phrase like a mantra, follow the artist’s hand, feel your way inside. Then her fiend Lizan Freijsen dies and new words express an essential truth: Life and Death. Written in Fragile Porcelain, letters blending with supporting structures in lace-like sketches, different directions of anger and grief. There’s a series in plastic Porcelain, pastel frosting without a cake, Connected - Disconnected, the words encircling each other. Whole and Broken, Order and Chaos, all constructed with the utmost care. Text: Nanne op 't Ende...

Fragiles — 2022

Het werken met glas is een ambacht dat jarenlang oefening vergt. Werken met vlakglas, dat in een oven wordt versmolten, is een techniek die relatief eenvoudig is en vele uitdagingen kent. Voor een residentie bij GlasLab in Den Bosch (NL) stelde Milou van Ham zichzelf twee vragen. Kun je (zonder mechanische middelen toe te passen) gaten maken in glas? En kun je weven met glas? Dit soort vragen zijn voor GlasLab van grote waarde. Sterker: soms vragen kunstenaars iets dat met glas helemaal niet kan. Hierdoor wordt het technische ondersteuningsteam uitgedaagd gezamenlijk met de resident naar een oplossing te zoeken en het vakgebied een stuk uit te breiden. Milou van Ham heeft autonome woord-beelden gemaakt die refereren aan weven. Op een grid zijn woorden gevormd volgens het principe van schering en inslag. De letters zijn opgebouwd uit horizontale en verticale stroken gekleurd en helder glas. Ze zijn tegen en op elkaar gelegd en door hitte met elkaar verbonden. De serie woord-beelden zijn zelfreferentieel: BREAKABLE, CLEAR, FRAGILE, FRAGIEL, HELDER EN KWETSBAAR. Ze gaan over dat wat glas intrinsiek in zich herbergt. Ze kunnen vrij in de ruimte of op een muur worden gehangen. Deze bestaande beelden zijn een uitnodiging om een werk in zelfgekozen kleuren te laten uitvoeren.    ...

Deze zin bestaat uit… — 2021

Oud en nieuw autonoom werk Tijdens het Groot Rotterdams Atelier Weekend (GRAW) eind september 2021, presenteerde Milou van Ham eerdere en nieuwe expliciet zelfreferentiële werken. Peter Koole, kunstschilder met een studio in ateliercomplex Borgerstraat, waar nog 24 andere kunstenaars werken, nodigde haar uit om in de gang en in zijn atelier werk te laten zien. In het atelier toonde Van Ham oud werk, onder andere: Tatoeage (1998), Liefdewerk oud papier (2008) en Fragile (2021). Voor de gang maakte zij drie nieuwe werken. Het gaat om variaties op de zichzelf beschrijvende zin, die zij in 2020 voor het Hilton Art Lab (HAL) maakte: DEZE ZIN HEEFT / ELF WOORDEN / EN ZESENVIJFTIG / LETTERS EN / TIEN SPATIES De nieuwe zinnen zijn een uitbreiding, die tot een serie van vier leidde. Het zijn deze teksten: DEZE ZIN GEBRUIKT / ZEVENTIEN / LETTERS VAN HET / NEDERLANDSE/ ALFABET. DEZE ZIN BESTAAT UIT / ZEVENTIEN WOORDEN, ZESTIEN / SPATIES, NEGENENNEGENTIG / LETTERS, VIER KOMMA'S, EEN / APOSTROF EN EEN PUNT. DEZE ZIN TELT ACHTTIEN / WOORDEN, ZEVENTIEN SPATIES, / HONDERDNEGENTIEN LETTERS, / ACHTENDERTIG LETTERGREPEN, / VIJF KOMMA'S, EEN APOSTROF / EN EEN PUNT. De randen van de tegelvloer op de begane grond van het ateliergebouw zijn donkerrood. De teksten, gedrukt op vellen van 2 m2, inclusief de zin uit HAL, zijn aansluitend uitgevoerd in donkerrode inkt op wit papier. Te koop Online zijn de werken ook te koop als A2 poster, in zwart op wit of fluor gekleurd papier. DEZE ZIN GEBRUIKT / ZEVENTIEN / LETTERS VAN HET / NEDERLANDSE/ ALFABET is voor de zwart-witte poster uitgevoerd in 17 grijstinten. De posters kosten € 25,- exclusief verzendkosten en 9% BTW....

Deze zin heeft… — 2020

Groepstentoonstelling Dit tijdelijke werk is op locatie gemaakt voor THIS IS, een groepstentoonstelling met werk van Danni van Amstel, Dagmar Baumann, Arianne van der Gaag, Milou van Ham en Kathrin Wolkowicz. Naar zichzelf verwijzend Op een witte bakstenen binnenmuur van de pop-up locatie Hilton Art Lab (HAL), een leegstaand deel van het Hilton Hotel aan het Hofplein in Rotterdam, staat in grijze kapitalen, in het wijd gespatieerde font Univers, de zelfreferentiële tekst: DEZE ZIN HEEFT ELF WOORDEN EN ZESENVIJFTIG LETTERS EN TIEN SPATIES Tevens is er een tekst met vinyl plakletters, in het monospaced OCR A font, op de etalageruit geplakt: vijftien letters zestien karakters achttien karakters. negentien karakters. deze twintig karakters eenentwintig karakters deze vierentwintig karakters deze zesentwintig karakters. deze zevenentwintig karakters Autonoom Deze autonome werken kunnen ook in de toekomst in verschillende vormen bestaan. Tijdelijk of permanent. Uniek of in oplage. Al naar gelang de locatie en de wens van een toekomstige opdrachtgever. "Zuiverend taalbesef" De cineast Marieke van der Lippe, een bezoekster van de tentoonstelling, schreef over dit werk: “’Dit is tekst’ zuivert het besef van taal bij de toeschouwer voor even. Voor een moment kom je los van de inhoud. Dit schoont op. De behoefte om even uit de ongebreidelde stroom van de dagelijks te lezen feitjes, nieuwtjes, weetjes, meninkjes, emoties enz. te stappen wordt in gang gezet”....

Overwegingen — 2020

Betaling in natura Zoals Dirk en Cornelia Tol uit Hillegersberg, een wijk in het noorden van Rotterdam, kunstwerken in hun slagerij hadden hangen, geeft ook Tandzorg.nl, in het centrum van Rotterdam, aan kunstenaars de gelegenheid om behandelingen in natura te betalen. De wachtruimtes, behandelkamers en gangen van de praktijk zijn rijkelijk behangen en bevolkt met kunstwerken van Allard Budding, Sigmund de Jong, Joep van Lieshout, Q.S. Serafijn, Hulya Yilmaz en anderen. Deze collectie ontstond bij toeval na de ruil van een tekening voor een gouden voortand door Erik van Lieshout. Praatjes vullen geen gaatjes Overwegingen bestaat uit een groot staand vel papier waarin met de hand gaatjes zijn geprikt. Door het prikken is een reliëf ontstaan. Elke letter, ontworpen naar aanleiding van het familiespel Scrabble, in een rechthoekig kader, van het gezegde ‘Praatjes vullen geen gaatjes’, kreeg een ander gatenpatroon. Door óf gaatjes heel dicht bij elkaar óf juist heel spaarzaam te prikken ontstaat een leesbaar uniek kunstwerk. Een koe Dat Milou van Ham dit spreekwoord zou gebruiken stond, vanaf het moment dat ze wist dat ook zij een kunstwerk zou leveren, voor haar vast. Daar ging grondig onderzoek aan vooraf. Het werk past als gegoten in een tandartsenpraktijk en is een waarheid als een koe!...

Lucky Numbers — 2020

Lievelingsgetal In opdracht van de familie Bosman in Spangen, een wijk in het westen van Rotterdam, maakte Milou Van Ham het autonome werk Lucky Numbers. De ouders en twee opgroeiende kinderen, wilden hun lievelingsgetallen (4, 11, 17, 23) verbeeld zien. Van Ham koos voor vier vierkante vellen papier. Constructieve gaten De technisch ogende zelfontworpen cijfers, tegen een lichte of donkere achtergrond, zijn 'gezet' in een strak ontwerp. Uitgangspunt voor Lucky Numbers is een raster van gelijkbenige driehoeken. Normaal is een gat in een kunstwerk een beschadiging en destructief. Bij Van Ham is een gat en zeker duizenden gaatjes constructief omdat ze noodzakelijk zijn om letters zichtbaar te maken. De handmatig in het papier geprikte gaatjes geven Lucky Numbers een zachte, warme uitstraling. Het gebruik van gaatjes om een beeld te creëren is tijdrovend en arbeidsintensief. Samen met een hulpteam prikte zij zo'n zestigduizend gaatjes in vier verschillende dichtheden per driehoek: 0, 25, 70 of 200 gaten....

Ma(r)king Time — 2014

Het vel is verdeeld in veertig delen: elk deel staat voor een uur van een werkdag en de datum (van MON 8.12.2014, 09:00 tot FRI 12.12.2014, 17:00) waarop het stuk papier is geprikt, én een tijdgerelateerde quote uit een boek van PrintRoom. Wie bij Printroom een boek koopt waar een quote uit is geciteerd, krijgt dát vel papier erbij cadeau. Ma(r)king Time is mede mogelijk gemaakt met een financiële bijdrage van CBK Rotterdam — Regeling Onderzoeks- en Ontwikkelingssubsidies....

Zonder titel — 2014

Een werk voor goede en slechte tijden. De fluorroze versie is speciaal gemaakt voor de tentoonstelling Pulsar#010, 2014. In Pulchri Studio, Den Haag. Samengesteld door curator Kees Verschuren....

Shhhh, vrrr — 2010

Erotiek Voor Küf / Mold, een project waarbij ondernemers en kunstenaars door de organisatie aan elkaar werden gekoppeld, realiseerde Milou van Ham in het Chinees Indisch Surinaams afhaalcentrum Shang-Hai aan de Boergoensestraat in Charlois, Rotterdam Zuid, een uit triplex gelaserd kunstwerk. De tekst is een samenstelling van improvisaties van klassieke Chinese erotische literatuur en haar eigen ervaring. Mevrouw Hu, de eigenares van het restaurant, heeft dit vrije, samengestelde gedicht vertaald en geschreven in karakters in het Mandarijn. De tekens zijn op een donkere houten wand in het afhaalgedeelte geplakt: jij groene draak. ik witte tijger. grote, warme buik en zoekende handen. zachte huid overal, diepzwarte wenkbrauw. we sluiten de dubbele deuren met het gouden slot. wees zo goed, klim in mij. snuiven, likken we onze geur. lichamen zo soepel als gras bewogen door de wind. shhhh, vrrr. vulkaanregen maak mijn wolken week. wat doe je? o, wat doe je daar? o, regen. o, wolken. Bronnen Voor de quotes uit de klassieke Chinese poëzie gebruikte Van Ham de volgende twee publicaties: Robert van Gulik, Sexual life in ancient China, a preliminary survey of Chinese sex and society from ca. 1500 B.C. till 1644 A.D., Leiden: E. J. Brill, 1974 (1e druk: 1961) Yijun Wang, Liefde en wijsheid in het oude China, klassieke Chinese gedichten’, Wageningen: Mulan Hua, 1999 (1e druk). Vertaald uit het Chinees door Yijun Wang....

Witte leegte, zwarte leegte — 2010

Een gefocuste blik De ad hoc georganiseerde Zwervende Tentoonstellingenserie door curatoren Maartje Berendsen en Tamar de Kemp legde dit keer, met #14, de focus op het fenomeen behang. Hier realiseerde Milou van Ham in samenwerking met collega/kunstenaar Jan Adriaans een conceptuele en complementaire installatie in twee aan elkaar grenzende kamers op de zolderverdieping van een tijdelijk leegstaand kantoorpand aan de Westzeedijk in het Scheepvaartkwartier van Rotterdam. De installatie Witte leegte, zwarte leegte gaat over het nabeeld dat je krijgt nadat je lang naar iets keek en je blik daarna op iets anders richt. De muren werden gestript en de vensters en wanden geschilderd: die van de zwarte kamer in mat zwart, die van de witte kamer in glanzend spierwit. De hoeken van de muren werden afgerond, waardoor een optische zinsbegoocheling ontstond. De verf, die ook op de vensters is aangebracht, is op een aantal plekken verwijderd. Dat geeft een gefocuste blik op een detail van het uitzicht....